هنرمندی که با وجود معلولیت نقش‌های ذهنی یا الهام گرفته از طبیعت را بر روی گلیم و گبه‌های قشقایی بسیار زیبا می بافد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - همه ما با شنیدن نام معلول حس ناتوانی را به ذهن می آوریم در صورتی که افراد معلول مانند یک فرد سالم می توانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند و حتی تا کنون افراد معلول زیادی در سراسر جهان بوده اند که معلولیت آن ها هیچ گاه مانع محدودیت نشده و در زمینه های گوناگون ورزشی، هنری پیشرفت های قابل چشمگیری داشته اند.

البته داشتن انگیزه بالا و توکل بر خدا دو اصل موفقیت معلولانی است که شاهد موفقیت آن ها بوده ایم رویا کرمی یکی از این معلولان موفق و با اراده و پشتکار قوی است که با وجود معلولیت از ناحیه چشم توانسته آثار زیبایی از هنر صنایع دستی خلق کند.

کرمی گفت: متولد ۱۳۵۴ هستم، سال ۱۳۷۳ ازدواج کردم و دارای ۳ فرزند، دو دختر و یک پسر و ساکن روستای روزبدان شهرستان فیروزآباد هستم، تحصیلات خود را تا پایه سوم راهنمایی ادامه دادم اما به دلیل مشکلاتی که بر سر راهم بود نتوانستم ادامه تحصیل دهم.

اتفاقی که در کودکی باعث معلولیت من شد

کرمی گفت: ۵ سال بیشتر از دوران شیرین کودکی را پشت سر نگذاشته بودم که این اتفاق برایم رخ داد و کودکی جست و جو گر با شیطنت های زیاد بودم، یک روز در خانه ما سر حیوانی را می بریدند و من هم دائم در کنار آن ها بازی و شیطنت می کردم ، ناگهان چاقو به چشمان من خورد و دیگر نفهمیدم که چه اتفاقی برایم رخ داد.

او گفت: بعد از رساندن من به مراکز درمانی و انجام تمام تلاش های پزشکان در سطح استان و حتی تهران برای من نتیجه ای حاصل نشد و من از ناحیه یک چشم به طور کامل نابینا شدم درک این که دیگر با چشمانت نخواهی دید برای یک کودک ۵ ساله  زجرآور بود و اینکه هر چه سعی می کنی تا چشمان خود را باز کنی و دنیای قشنگ و زیبای کودکانه ات راببینی ولی نمی توانی و این هم برای خودت و هم برای خانواده خیلی سخت است.

کرمی گفت: تا مدت ها برایم خیلی سخت بود تا در جمع بچه ها حاضر شوم و ترس آن را داشتم تا مبادا این عیب من را به رخم بکشند و مسخره ام کنند، کم کم این ندیدن ها برایم عادت شد و بعد از رفتن به مدرسه کمی از حالت تنهایی و سکوت درآمدم و تحصیلات خود را تا راهنمایی به نحو احسن به پایان رساندم اما مشکلات دیگری باعث شد که دیگر ادامه تحصیل ندهم و به دنبال حرفه ای باشم تا بتوانم با آن سرگرم باشم.

بافتن نقش‌های ذهنی رنگارنگ بر روی گلیم و گبه‌های زیبای قشقایی

تشکیل پرونده در بهزیستی در سال ۱۳۷۳

او گفت: تا قبل از سال ۷۳ نمی دانستم که برای معلولیت های این چنینی هم می شود در بهزیستی تشکیل پرونده داد و زیر پوشش بهزیستی قرار گرفت تا اینکه بعد از ازدواج، به کمک یکی از دوستان تمامی مراحل را برای تشکیل پرونده را انجام دادم و تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتم.

علاقه به هنر گلیم و گبه بافی

کرمی گفت: گلیم و گبه بافی در بین خانم های فامیل از جمله مادر و خاله هایم رواج داشت و زنان و دختران قشقایی با داشتن چنین هنری همیشه شاد و سرحال بودند و من هم تصمیم گرفتم تا این هنر را از آن ها یاد بگیرم و مادرم به شیوه ای ماهرانه گلیم و گبه بافی را به من یاد داد و در مدت کوتاهی توانستم این هنر زیبای زنان ایل قشقایی را یاد بگیرم. 

الهام گرفتن از ذهن خود یا از طبیعت در بافتن نقش ها

 این هنرمند خوش ذوق گفت:  تمامی نقش هایی را که می بافم یا ساخته ذهن خودم هست و یا از طبیعت الهام می گیرم و از آن جایی که شوهرم هم معلول است و به هنر مجسمه سازی مشغول است و من از مجسمه هایی که او می سازد الهام می گیرم و در قالی و گلیم بافی استفاده می کنم.

او گفت: به خاطر این که وضع مالی خوبی نداریم من این گلیم و گبه ها را در شرایط خیلی سخت چه در فصل بارندگی و در حیاط خانه و چه در تابستان و در زیر آفتاب، در مقابل دستمزد بسیار ناچیزی که می گیرم، می بافم و دوست دارم که روزی بتوانم بدون واسطه این نقش های زیبا را ببافم و برای خودم درآمدزایی خوبی داشته باشم و هم چنین بتوانم این هنر زیبا را به دیگران هم آموزش بدهم.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

برچسب ها: فرش بافی ، گلیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار