بحران اوکراین و درگیری‌های غرب با روسیه، همچنان تیتر اول رسانه‌های جهان بود.

باشگاه خبرنگاران جوان – بحران اوکراین و در اقدامی تازه تر، به رسمیت شناخته شدن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از اوکراین بوسیله روسیه و واکنش‌هایی که فرمان اجرایی پوتین داشت، همچنان سرخط اخبار رسانه‌های جهانی است در زیر به اخبار ۲۴ ساعت گذشته در این زمینه اشاره می‌کنیم:

آغاز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمان آغاز عملیات نظامی ویژه ارتش این کشور در منطقه دونباس اوکراین را صادر کرد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پوتین پس از حمایت از استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک، در راستای حمایت از مردم روس زبان شرق اوکراین فرمان آغاز عملیات نظامی در این منطقه را صادر کرد.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد پس از فرمان پوتین صدای چند انفجار مهیب از شرق اوکراین شنیده شد. شاهدان محلی می گویند حملات گسترده ای در منطقه دونباس رخ داده و دود ناشی از انفجار فضای شهر را پر کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از فرمان پوتین، این اقدام روسیه را غیرقابل قبول و تحریک کننده خوانده و از جهان خواست مسکو را در برابر اقداماتش پاسخگو کند.

بسته شدن چند فرودگاه اوکراین

به گزارش رویترز، فرودگاه‌های دنیپرو، خارکیف و زاپوریژیا در اوکراین تا صبح روز پنجشنبه برای پرواز و فرود هواپیما‌ها بسته اعلام شد.

وقوع پنج انفجار در دونتسک

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرگزاری رویترز اعلام کرد: ساعتی قبل، پنج انفجار منطقه دونتسک در شرق اوکراین را به لرزه درآورد. مسئولان دونتسک اعلام کردند اگر اوکراین به این منطقه حمله کند تدابیر مربوط به باز پس گیری مرز‌هایی را که سال ۲۰۱۴ از دست دادیم، اتخاذ خواهیم کرد.

درخواست فرانسه از اتباعش برای خروج از اوکراین

دولت فرانسه از تمامی شهروندان خود خواست به دلیل تشدید تنش ها و احتمال آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین بدون فوت وقت خاک این کشور را ترک کنند. 

ند پرایس: روسیه باید جدیت اش را در دیپلماسی نشان دهد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار اتهام پراکنی‌های مقامات کشورش، مدعی شد: هنوز ما نشانه‌ای از اینکه روسیه به روند دیپلماتیک پایبدی دارد، ندیدیم.

ند پرایس در ادامه سخنان خود مدعی شد: روسیه باید جدیت اش را در دیپلماسی نشان دهد و ما نیز آماده گفتگو هستیم؛ اما تا الان نشانه‌ای از جدیت روسیه در دیپلماسی ندیدیم.

وی در ادامه ادعا‌های خود گفت: روسیه باید تشدید تنش نظامی را کاهش دهد تا نشانگر جدیت اش در دیپلماسی باشد. ما از جنگی گسترده خودداری می‌کنیم و هر چه در توان داریم، انجام می‌دهیم تا مانع شکل گیری آن شویم. ما آماده مذاکره ایم؛ اما نیازمند جدیت طرف روسیه هستیم.

بایدن نورداستریم ۲ را تحریم کرد

در ادامه اقدامات یک‌جانبه غرب برای افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، تحریم‌هایی علیه شرکت سازنده خط لوله گاز نورداستریم ۲ وضع کرده است.

بایدن در بیانیه مطبوعاتی خود با بیان آنکه تحریم‌های امروز (چهارشنبه) در ادامه گام‌های مقابله با روسیه است، افزود: «به دولت آمریکا دستور دادم تا تحریم‌هایی علیه نورداستریم ۲ و افسرانی که با آن همکاری می‌کنند، وضع کنند.»

اوکراین: درگیری نظامی، منجر به جنگ جهانی می‌شود

معاون وزیر خارجه اوکراین وقوع درگیری نظامی بین روسیه و کشورش را خطرناک توصیف و اعلام کرد این کشور به تصمیمات دیپلماتیک امید دارد.

انتقاد کوبا از سیاست‌های آمریکا در قبال روسیه

وزارت خارجه کوبا در بیانیه‌ای از حمایت آمریکا از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای گسترش بیشتر در مرز‌های روسیه و همچنین متشنج‌تر کردن بحران در اوکراین انتقاد کرد و خواستار حل مسائل از راه دیپلماسی شد تا صلح در سطح بین‌المللی حفظ شود.

جامعه جهانی بی مبالاتی آشکاری را در قبال مردم دونتسک و لوهانسک نشان داده است

نماینده روسیه در سازمان ملل در سخنانی گفت غرب نتوانست اوکراین را وادار کند رفتار خود را تغییر دهد.

به گزارش الجزیره، نماینده روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: اوکراین، کارگروه تماس مینسک را تضعیف کرده و به صراحت اعلام کرده که ماهیت این گروه را درک نمی‌کند.

او همچنین گفت: جامعه جهانی بی مبالاتی روشنی را در قبال مردم دونتسک و لوهانسک نشان داده است.

اتحادیه اروپا رسما روسیه را تحریم کرد

اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) در واکنش به اقدام اخیر روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق شرقی اوکراین، بسته تحریمی خود علیه چندین فرد و نهاد را نهایی کرد.

طبق گزارش اسپوتنیک این تحریم‌ها واکنشِ به رسمیت شناختن «لوهانسک» و «دونتسک» و به دنبال آن اعزام نیرو‌های روسی به این مناطق است.

شنیده شدن صدای چندین انفجار در دونتسک

رسانه‌های روسیه اعلام کردند چندین انفجار در نزدیکی فرودگاه دونتسک به وقوع پیوسته است.

طبق اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، چندین صدای انفجار در دونتسک گزارش شده است که احتمال می‌رود از فرودگاه این منطقه باشد.

رئیس جمهور اوکراین: آینده امنیت اروپا در اوکراین تعیین می‌شود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنانی ضمن قدردانی از لهستانی و لیتوانی و سایر کشور‌ها برای محکوم کردن اقدام روسیه در به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک، ادعا کرد: «روسیه حاکمیت ما را نقض کرده است و آینده امنیت اروپا در اوکراین تعیین خواهد شد. تصمیمات اخیر روسیه در خصوص به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب تجاوز به اوکراین است.»

اردوغان روسیه و اوکراین را به حضور بر سر میز مذاکره فراخواند

رجب طیب اردوغان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ترکیه امیدوار است که همسایگانش روسیه و اوکراین هر چه زودتر برای حل این بحران با یکدیگر مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت که به مذاکرات تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ادامه خواهد داد و ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات در حل تنش بر سر اوکراین تاثیر گذار باشد.

پارلمان اوکراین، روسیه را تحریم کرد

پارلمان اوکراین امروز (چهارشنبه) ۳۵۱ تبعه روس را تحریم کرد. در جریان جلسه امروز پارلمان اوکراین، پیش‌نویسی به تصویب اعضا رسید که به شهروندان این کشور اجازه حمل سلاح گرم و دفاع از خود را می‌دهد.

اوکراین از شهروندان خود خواست فورا روسیه را ترک کنند

اوکراین با اشاره به اینکه تنش‌ها ممکن است ارائه خدمات کنسولی را پیچیده‌تر کند، از شهروندان خود خواست که فورا روسیه را ترک کنند.

به گزارش الجزیره، وزارت امور خارجه اوکراین از شهروندان خود خواسته از سفر به روسیه خودداری کنند و کسانی که در آنجا هستند «فورا» خاک این کشور را ترک کنند.

پوتین: به دنبال راه حل‌های دیپلماتیک هستیم

ولادیمیر پوتین گفت که در میان تنش‌های شدید با غرب بر سر اوکراین، مسکو آماده است تا به دنبال «راه حل‌های دیپلماتیک» باشد، اما تاکید کرد که منافع این کشور غیرقابل مذاکره است.

به گزارش مسکو تایمز، پوتین در یک سخنرانی ویدئویی به مناسبت روز مدافعان میهن که در روسیه تعطیل رسمی است، گفت: «کشور ما همیشه برای گفتگوی مستقیم و صادقانه برای جستجوی راه حل‌های دیپلماتیک جهت پیچیده‌ترین مشکلات آماده است، اما منافع روسیه و امنیت شهروندان ما برای ما قابل مذاکره نیست».

زاخارووا: تحریم‌های غرب علیه روسیه غیرقانونی است

ماریا زاخارووا ضمن انتقاد از بسته تحریمی غرب علیه مسکو گفت: «ما این تحریم‌ها را نامشروع می‌دانیم. تحریم، تنها ابزار سران کشور‌های غربی علیه ماست که برای مهار توسعه ما انجام می‌شود.»

مادورو: پوتین به دنبال راه حل دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین است

نیکلاس مادورو ضمن حمایت از اقدامات مسکو گفت: «ولادیمیر پوتین همیشه به دنبال راه حل دیپلماتیک برای مشکلات با کشور‌های همسایه بوده است. توافقات مینسک از سوی نخبگان حاکم در اوکراین رد شد. کی‌یف که متحد بی قید و شرط آمریکا و اروپاست، این توافقات را زیر پا گذاشت. اوکراین تقریباً مانند یک مستعمره اداره می‌شود.»

کانادا، استرالیا و ژاپن هم به تحریم‌کنندگان روسیه پیوستند

یک روز پس از آن که مسکو «دونتسک» و «لوهانسک» را به عنوان دو جمهوری مستقل به رسمیت شناخت، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا دور اول تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را اعلام کرد.

به گزارش رویترز، ترودو گفت که دولت او کانادایی‌ها را از هرگونه معامله مالی با لوهانسک و دونتسک منع خواهد کرد. همچنین، شهروندان کانادایی از خرید اوراق قرضه دولتی روسیه منع خواهند شد.

دیدار لاوروف با بلینکن و نشست پوتین و بایدن لغو شد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه در واکنش به تصمیم مسکو مبنی بر به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی طلب اوکراین، اعلام کرد با همتای روس خود سرگئی لاوروف دیدار نخواهد کرد.

لیست جدید تحریم‌های خزانه داری آمریکا علیه روسیه

در پی تنش‌های اخیر میان روسیه و اوکراین، آمریکا در اقدامی تازه شمار جدیدی از مقامات و نهاد‌های روسیه را تحریم کرد.

جو بایدن در سخنان خود خطاب به خبرنگاران گفت: آمریکا تحریم‌هایی را بر شماری از مقامات روسیه و خانواده هایشان وضع می‌کند.

وزیر امور خارجه کانادا نیز در همین رابطه اعلام کرد: آماده مرحله جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه از جمله صادرات و نخبگان روسیه هستیم.

کرملین: دونتسک و لوهانسک خواستار کمک نظامی روسیه شده‌اند

ریانووستی نوشت، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرده است: «دنیس پوشیلین» رئیس دولت خودمختار دونتسک و «لئونید پاسچنیک» رئیس دولت خودمختار لوهانسک از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درخواست کردند تا در دفع تجاوز نیرو‌های مسلح اوکراین به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و جلوگیری از یک فاجعه انسانی در منطقه «دنباس»، کمک کند.

سخنگوی کرملین گفت: پوتین نامه‌های درخواستی از سوی پوشیلین و پاسچنیک دریافت کرد. سران جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از طرف خود و مردمشان بار دیگر از رئیس جمهور روسیه به خاطر به رسمیت شناختن کشورهایشان تشکر کردند.

دیمیتری پسکوف اعلام کرد: همانطور که پوشیلین و پاسچنیک اشاره کردند، نیرو‌های امنیتی اوکراین در حال تخریب زیرساخت‌های عمرانی و صنعتی این دو جمهوری، مدارس، بیمارستان‌ها و مهدکودک‌ها هستند. غیرنظامیان از جمله کودکان در حال مرگ هستند.

زلنسکی: ما تهدیدی برای روسیه نیستیم

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت حمله به اوکراین در روسیه تصویب شده است و مدعی شد: ما به دنبال تهدیدی برای روسیه نیستیم، بلکه به دنبال دستیابی به امنیت مردم خود هستیم.

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد: روسیه یک اقدام خصمانه علیه ما را تأیید کرده است و پوتین به درخواست ما برای شروع گفت‌وگو پاسخ نداده است. ۲۰۰ هزار سرباز روسی در مرز‌های ما جمع شده‌اند؛ ما جنگ سرد یا گرم نمی‌خواهیم، ​​اما از خود دفاع خواهیم کرد.

وزیر خارجه اوکراین: درخواست تشکیل جلسه فوری شورای امنیت را داده‌ایم

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفته است: درخواست جدایی‌طلبان برای حمایت نظامی روسیه تشدید دیگر وضعیت امنیتی است؛ به دلیل درخواست دولت‌های اشغالگر در دونتسک و لوهانسک از روسیه برای کمک نظامی به آن‌ها، درخواست تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل را داده‌ایم.

کولبا در صفحه توئیتر خود نوشت: گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از کریمه در مورد شیفت شب کارخانه شیمیایی تیتان در آرمیانسک که از این تأسیسات تخلیه شده است، شنیده می‌شود. این ممکن است مقدمه‌ای برای یک اقدام تحریک‌آمیز دیگر توسط روسیه باشد. به نظر می‌رسد مسکو هیچ محدودیتی در تلاش برای جعل بهانه برای تجاوز بیشتر ندارد.

سایت ماکسار مدعی شد کاروان‌های نظامی روسیه در حال حرکت به سمت جنوب هستند و در ۵۰ مایلی شهر خارکف در شرق اوکراین مستقر شده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا گفت: من با همتای انگلیسی خود صحبت کردم و تعهد خود را برای حمایت از حق اوکراین برای دفاع از حاکمیت خود اعلام کردیم.

نیویورک تایمز: مزدوران روسی به دونتسک و لوهانسک نفوذ کردند

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از مقامات اروپایی نوشت: مزدوران روسی با تجربه در سوریه و لیبی مخفیانه به دونتسک و لوهانسک نفوذ کردند. نفوذ مزدوران روسی به پی‌ریزی پایه‌های جنگ کمک می‌کند.

نیویورک تایمز مدعی شد: مزدوران روسی با لباس غیرنظامی از کریمه به دونتسک و لوهانسک نفوذ کرده‌اند و تعداد آن‌ها ۳۰۰ جنگجو از گروه واگنر برآورد شده است.

شنیده‌شدن صدای انفجار در دونتسک

خبرگزاری رویترز گزارش داد دست‌کم ۵ صدای انفجار مهیب در شهر دونتسک شنیده شده است.

کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه (الیزه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور مکرون در تماسی با زلنسکی بر حمایت خود از اوکراین و پایبندی فرانسه به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تأکید کرد.

کاخ سفید: تصمیمی برای اعزام نیروی برای جنگ در اوکراین نداریم

جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: هیچ مؤسسه مالی امنی در روسیه وجود ندارد و می‌توانیم تحریم‌ها را به سایر نهاد‌ها نیز تعمیم دهیم. رئیس‌جمهور بایدن هیچ قصدی برای اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین ندارد.

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: تمرکز آمریکا بر جلوگیری از جنگ است، نه بر سیاست، ما به جنگ با روسیه نخواهیم رفت و نیرو برای جنگ در اوکراین نمی‌فرستیم، اما اقدامات دیگری انجام خواهیم داد.

موافقت شورای امنیت با درخواست اوکراین برای برگزاری جلسه اضطراری

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل گزارش داد که شورای امنیت موافقت کرده است تا ساعت ۲۱:۳۰ چهارشنبه به‌وقت محلی (۶ بامداد به وقت تهران) جلسه‌ای اضطراری با موضوع بحران اوکراین تشکیل دهد.

اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه مقام‌های ارشد روسیه وضع کرد

خبرگزاری ریانووستی نوشت، اتحادیه اروپا، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، رئیس دفتر ریاست جمهوری این کشور و همچنین «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه را تحریم کرد.

در بیانیه این اتحادیه آمده است: اتحادیه اروپا فهرستی از روس‌هایی را که به دلیل به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک توسط روسیه تحریم شده‌اند، منتشر کرد و همچنین تحریم‌هایی را علیه تعدادی از بانک‌ها و فعالیت‌های محدود با بدهی عمومی اعمال کرد.

رویترز به نقل از کاخ سفید گزارش داد، رهبران گروه ۷ روز پنجشنبه نشستی از راه دور درباره بحران روسیه و اوکراین برگزار خواهند کرد.

بلینکن: روسیه قبل از پایان شب چهارشنبه به اوکراین حمله خواهد کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز مدعی شد، روسیه تا قبل از به پایان رسیدن شامگاه چهارشنبه، به اوکراین حمله می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: هنوز فرصتی برای اجتناب از تجاوزات بزرگ روسیه وجود دارد؛ اگر روسیه به تنش‌زایی ادامه دهد و درگیر حمله به اوکراین باشد، ما نیز اقدامات خود را تشدید خواهیم کرد.

بلینکن گفت: ما ناتو را تقویت خواهیم کرد و با انتقال نیرو‌ها به اروپای شرقی به همه متحدان و شرکای خود اطمینان خواهیم داد تا مطمئن شویم از آن‌ها محافظت می‌شود. ما کمک‌های امنیتی، دیپلماتیک و بشردوستانه خود را به اوکراین دو برابر می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کامران لطفی
۱۰:۱۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
کاملا مشخص است که پشت همه این اتفاقات دست جنایتکار آمریکا در کار است و با برنامه ریزی و تحریک طرفین این جنگ را برای تضعیف روسیه و یک قطبی کردن جهان راه انداخته است. امریکا بغیر از هزینه جنگ سرد هیچ هزینه دیگر نظامی و غیره نمیکند و صرفا مشغول تخریب و تضعیف روسیه از طریق رسانه و تحریم ها میباشد.
آخرین اخبار