زعفران در قاب نمد نقش بست

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: با خلاقیت هنرمند نمدمال تربت حیدریه نقش زعفران بر روی نمد طراحی و اجرا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - علی محمدی گفت: ناهید موذن و محمد حیدری زوج هنرمند این شهرستان که با نوآوری در طراحی و کاربرد تولیدات نمدی سبب احیای رشته نمدمالی سنتی شده بودند، اکنون با اجرای طرح‌های زعفرانی بر روی نمد و در قالب‌های کاربردی توانستند رنگ و بویی نو در این رشته ایجاد کنند و سبب حفظ، احیا و ترویج این رشته شوند.

او گفت: زعفران  از محصولات استراتژیک شهرستان تربت حیدریه محسوب می‌شود، نقش مهمی در گردشگری کشاورزی استان و منطقه تربت حیدریه دارد، با نوآوری و تلفیق صنایع‌دستی، جاذبه این صنعت را در پیوند با ظرفیت‌های گردشگری دوچندان می‌کند.

به گفته  رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه احیای رشته‌های منسوخ شده در حوزه صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی نظیر نمدمالی سنتی و خراطی چوب مستلزم انقلابی در طرح و کاربرد سنتی این رشته‌ها مطابق با ذوق، سلیقه و زندگی مدرن این روزگار است که خوشبختانه این مهم با استعداد و توانایی هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان به وقوع پیوسته است.

محمدی گفت:در سال‌های اخیر به همت هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان رشته‌های منسوخ شده‌ای نظیر نمدمالی، خراطی، قفل‌سازی سنتی، رنگرزی سنتی، فرت بافی احیا و زنده شده‌اند و با آموزش این رشته‌ها به نسل جدید زمینه ایجاد اشتغال پایدار در حوزه صنایع‌دستی هموار شده است.

انتهای پیام//ا. غ.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.