فعالیت ۲۲۷ کارگاه غیرمتمرکز فرش‌بافی در آذربایجان‌غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۲۲۷ کارگاه غیرمتمرکز فرش‌بافی در استان فعال است که در کنار آن، هفت مجتمع بزرگ قالی بافی فعالیت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه - غلامرضا بابایی با اشاره به اینکه ۷۲ هزار نفر در حوزه فرش دستباف در این استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: ۱۹ هزار نفر قالیباف در این استان از خدمات بیمه تامین اجتماعی و بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستایی و عشایری استفاده می‌کنند.

بابایی گفت: از این میزان ۱۲ هزار و ۶۹۹ نفر از این قالیبافان از مزایا و خدمات بیمه تأمین اجتماعی و حدود ۶ هزار نفر نیز از خدمات بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر بهره مند می‌شوند. 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، گفت: سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش دستباف در این استان تولید می‌شود که حاصل دسترنج این قالی‌بافان روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

بابایی گفت: فرش‌های ریزماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در شهرستان خوی طی سال ۱۳۹۲ به ثبت جهانی رسیده که ثبت جهانی فرش افشار تکاب در سال ۱۴۰۰ محقق شد.

او گفت: شهرستان‌های تکاب و خوی مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آن‌ها فرش‌بافی در شهر‌های بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.

بابایی گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوب این استان در حوزه قالی‌بافی برای ایجاد اشتغال زندانیان و خانواده‌های آنان در راستای ایجاد درآمدزایی هم در حین گذراندن محکومیت و هم بعد از آزادی تفاهم نامه‌ای بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و انجمن حمایت از زندانیان استان امضاء و در مرحله اجرا می‌باشد.

او گفت: در سال جاری تسهیلات قابل توجهی برای توسعه و تجهیزات کاگاه‌های قالیبافی و قالیبافان در نظر گرفته شده است که در مرحله نهایی و ابلاغ می‌باشد.

انتهای پیام/ ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.