امسال مرمت ۶۷۳ نسخه قرآن خطی و بیش از دو هزار برگ نسخ خطی بسیار نفیس در اداره حفاظت و مرمت آستان قدس رضوی توسط کارشناسان انجام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی  گفت: حجم بسیار زیادی از آثار تاریخی و فرهنگی در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که بخش مهمی از این مسئولیت حفظ این آثار بر عهده اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی است.

سید علی طباطبایی گفت: از دیدگاه حوزه حفاظت و مرمت، نفیس بودن آثار تاریخی تنها مرتبط به قدمت آن نیست بلکه معیار‌هایی همچون تعداد، محتوا، ارزش مادی و فناوری بکار رفته در آن نیز از دیگر شاخصه‌های یک اثر نفیس در حوزه مرمت به شمار می‌رود و سبب می‌شود اقدامات حفاظتی و مرمتی لازم برای آن‌ها تعریف و عملیاتی شود.


بیشتر بخوانید


به گفته او  یکی از این فعالیت‌ها، مرمت نسخ خطی، کتاب‌های قدیمی و اسناد است و علاوه بر آن، بازسازی و مرمت تمام اشیای موزه‌ای موجود در مخازن اعم از آثار فلزی، سفالی، چوبی، فرش‌ها و منسوجات، تابلو‌های نقاشی و کتیبه‌ها نیز بخشی از وظایف و مسئولیت‌های این اداره است.

او گفت: امسال ۶۷۳ نسخه قرآن خطی، بیش از دو هزار برگ نسخ خطی بسیار نفیس، ۱۱۸ کتاب چاپ سنگی و سربی و بیش از ۴۳۰۰ برگ سند شامل اقدامات مرمتی و حفاظتی بود که این کار با دقت و ظرافت لازم توسط کارشناسان حفاظت و مرمت آثار فرهنگی این سازمان انجام شد.

 ساخت جلد چرمی، ساخت جلد عطف و گوشه، مرقع‌سازی، آفت‌زدایی و اسیدزدایی اسناد و کتب، مستندنگاری مرمت آثار، گردگیری ورق به ورق کتب چاپ سنگی و سربی، صحافی و طلاکوبی عناوین منابع چاپی، بررسی و آسیب‌شناسی اسناد و کتب، سم‌پاشی و ضدعفونی محیط، پایش محیطی و بررسی و آسیب‌شناسی اشیاء موزه‌ای از جمله اقدامات این اداره در سال ۱۴۰۰ بوده است.

انتهای پیام//س.س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.