میر محمد صادقی مطرح کرد

۷ درصد منابع ریالی صندوق توسعه ملی را بخش گردشگری جذب می کند

عضو هیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: از منابع ریالی صندوق بین ۶ تا ۷ درصد را بخش گردشگری جذب می‌کند.

میر محمد صادقی گفت: صندوق توسعه ملی در حوزه ارزی و ریالی فعالیت می‌کند. بیشتر فعالیت صندوق در حوزه ارزی است. به بیش از ۳۶۰ پروژه تسهیلات ارزی داده‌ایم، تقریبا ۴۰ درصد منابع به صندوق پروژه‌های ارزی رفته و تسهیلات داده شده است. این منابع در صنایع مختلفی به ویژه نفت و گاز و سایر صنایع که می توانند ارزش افزوده برای کشور ایجاد کنند، انجام شده است.

عضو هیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: براساس قانون حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان تسعیر شده و به ریال تبدیل شده که در حوزه‌‌های مختلف مانند صنعت و معدن، گردشگری، آب و کشاورزی و صنایع تفکیکی و تکمیلی پرداخت می شود. این مبلغ ریالی در ۲۰ بانک فعالیت کرده و به طور متوسط سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان سپرده گذاری نزد بانک‌ها می شود.

به طور متوسط از سال ۹۴ تا امروز حدود ۴۸ هزار میلیارد ریال منابع در حوزه گردشگری خرج شده و مجموع پول جذب شده در این مدت ۲۶ هزار میلیارد ریال است و ۵۶ درصد منابعی که صندوق گذاشته بود جذب شده و این منابع در ۳۲۰ پروژه رفته است.

به گفته او از منابع ریالی صندوق بین ۶ تا ۷ درصد را بخش گردشگری جذب می‌کند. براساس این توافق نامه سعی داریم که منابع بانکی را هم درگیر کنیم یعنی با مصوبه ای که از هیئت امنای صندوق گرفته شده بناست به بانک هایی منابع ریالی داده شود که آن ها هم منابع ریالی خود را درگیر می کنند. هر بانکی بیشتر منابع ریالش را درگیر کند، منابع ریالی بیشتری از سمت صندوق به آن تعلق می‌گیرد. اگر حداقل این اشتراک گذاری منابع بین بانک و صندوق حدود ۵۰/۵۰ هم باشد، تقریبا در طول یک سال آینده ۲۰ هزار میلیارد ریال را کسب کنیم، یعنی افزایش ۴ برابری نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

مقرر شد که از محل صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل به صورت تلفیقی به نسبت ۵۰ درصد سهم صندوق و ۵۰ درصد سهم بانک‌های عامل و حداکثر به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان انجام شود که ساز و کار تخصیص منابع بر اساس نظام نامه ریالی صندوق توسعه ملی و بر اساس درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار