سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی از در نظر گرفتن چهار گزینه برای ثبت روز ملی مشهد و درج آن در سالنامه رسمی ایران خبر داد.

افشین تحفه گر گفت: این چهار گزینه پیشنهاد شده در نشست سال آینده شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی که وظیفه ثبت روز‌های ملی را بر عهده دارد، بررسی خواهد شد.

پیشینه انتخاب "روز ملی مشهد" و درج آن در سالنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به بیش از یک دهه قبل باز می‌گردد، در این مدت نظرات فرهیختگان و اهل اندیشه خراسان رضوی در خصوص انتخاب یک روز از سال به نام روز ملی مشهد گردآوری شده و نشست‌های متعدد در این زمینه برگزار شده است.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به درخواست شورای فرهنگ عمومی کشور، انتخاب روزی به نام روز ملی مشهد با توجه به پیشینه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این شهر به ویژه وجود مضجع شریف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در آن که نگاه بسیاری از علاقه‌مندان در جهان را به خود معطوف کرده، از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

او گفت: ثبت روز ملی مشهد باید به گونه‌ای باشد که همه جوانب را در نظر بگیرد و تمام مطالبات جامعه بویژه فرهیختگان، استادان دانشگاه، هنر دوستان، علما، طلاب و مردم استان را پوشش دهد.

تحفه گر گفت: نام‌ها و روز‌های مختلف به عنوان روز ملی مشهد به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی ارایه و پیشنهاد شده است که گروه کارشناسی علمی و فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان این گزینه‌ها را بررسی کرده و از بین آن‌ها چهار گزینه را انتخاب کرده .

به گفته معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، این چهار گزینه از نظر ابعاد اجتماعی، مذهبی، سیاسی و فرهنگی این شهر از جامعیت لازم برخوردار است و می‌تواند جنبه‌های مختلف مشهد را به عنوان پایتخت معنوی ایران نشان دهد.

او می‌گوید: پس از بررسی این گزینه‌ها در نشست اعضای شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی و انتخاب روز مورد نظر، نتیجه آن به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال خواهد شد که پس از تصویب این شورا تا پایان شهریور  سال آینده نتیجه قطعی اعلام می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.