تامین آب شرب پایدار روستا‌ها و شهر‌ها در اولویت قرار دارد

استاندار اردبیل گفت: اکثر روستا و شهر‌ها تحت پوشش آب و فاضلاب است و تامین آب شرب پایدار برای مردم مستقر در روستا‌ها و شهر‌ها فاقد آب شرب سالم در اولویت قرار دارد.

سید حامد عاملی گفت: شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای با بررسی همه جوانب باید در تامین آب مورد نیاز مردم جهت شرب برنامه ریزی مدونی داشته باشند تا در سال‌های آتی پرونده تامین آب شرب بسته شود.

استاندار اردبیل در جلسه بررسی طرح‌های آبی استان گفت:تکمیل احداث تصفیه خانه اردبیل و شبکه جمع آوری فاضلاب برای سال۱۴۰۱ پیش بینی شده و توسعه تصفیه خانه اردبیل با سیستم sbr برای جمعیت ۸۹۰ هزار نفر از محل ماده ۵۶ در حال اجرا است که برای ادامه پروژه حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

عاملی می‌گوید: طرح‌های آبرسانی و تصفیه خانه فاضلاب با برش شهرستانی احصا شده و همه طرح‌ها برآورد هزینه و منابع در اختیار پیمانکار قرار دارد که سال۱۴۰۱ بیشتر مشکلات آب شرب در روستا‌ها و شهر‌ها بر طرف می‌شود.

او با اشاره به اینکه برای تکمیل فاضلاب شهر‌های بزرگ باید اعتبار ملی جذب شود گفت: در بیشتر مناطق اجرای تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب سال هاست شروع شده و هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است در این مورد پیگیری‌ها مجدانه لازم است.

نماینده عالی دولت در استان اردبیل از تاسیس صندوق توسعه استان در اردبیل خبر داد و گفت: تفاهم نامه‌ای که با مدیرعامل صندوق کار آفرینی منعقد شده، با تاسیس صندوق توسعه در اردبیل و هزینه منابع استانی در خود استان، شاهد حل بسیاری از مشکلات و تامین منابع خواهیم شد.

عاملی ضمن قدردانی از مدیران فاضلاب و آب منطقه‌ای اردبیل گفت: تکمیل عملیات باقی مانده تصفیه خانه شهر‌های بیله سوار، پارس آباد مغان، خلخال، سرعین، کوثر، نیر، نمین و آبرسانی به حدود۵۰۰روستا در اولویت شرکت‌های متبوعه قرار دارد و باید با پیگیری و برنامه ریزی دقیق این پروژه‌ها سرانجام برسند.

او با بیان اینکه روستا‌های دارای تنش آبی باید شناسایی و مشکلات آن‌ها برطرف شوند گفت: البته تعداد زیادی از این روستا‌ها شناسایی شده و اعتبار برای حل معضل آب نیز برآورد شده است، اما بیشتر این موارد آب مورد نیاز خود را از مجمتع آبرسانی‌ها تامین خواهند کرد که با تکمیل طرح‌های مجتمع‌ها شاهد آبرسانی به بخش قابل توجهی از روستا‌ها خواهیم بود.

استاندار اردبیل می‌گوید: از محل اعتبار استانی برای آبرسانی مجتمع‌ها و تک روستا‌ها حدود ۵۸میلیارد تومان تخصیص نقدی ابلاغ شده که با پیگیری مدیریت برنامه ریزی، آینده نزدیک در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار می‌گیرد.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را تدوین کند تا مدت اجرای پروژه‌ها و زمان بهره برداری طبق جدول زمان بندی معلوم شود.

او می‌گوید: در آینده باید شاهد افتتاح زون بندی آب شرب اردبیل، برج آبگیر سد یامچی، تصفیه خانه بفراجرد خلخال و آبگیری سد‌های عمارت و عنبران باشیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه تا انتهای سال ۱۴۰۲ نیز بخش دیگری از طرح‌های آب منطقه‌ای مورد بهره برداری قرار می‌گیرند گفت:اتمام شبکه‌های آبیاری و زهکشی خدا آفرین به مساحت ۳۶هزار و ۷۰۰هکتار، شبکه آبیاری سد گیوی، اتمام آبرسانی به نمین و اتمام ارتقای کیفی تصفیه خانه اردبیل و مخازن شهری در دستور کار قرار دارد.

عاملی تعیین تکلیف مجتمع‌های آبدرمانی و تهیه بسته‌های سرمایه گذاری را خواستار شد و گفت: مجتمع آبدرمانی‌های شابیل، بش باجیلار، قینرجه مشکین شهر و یئل سویی، با نظر کارشناسی بررسی و در سال‌های آتی تعیین تکلیف شوند.

او گفت: برنامه‌ها باید با افق و چشم انداز بلند مدت برای حل مشکلات استان تدوین شوند که یکی از این موارد واگذاری کلیه تصدی گری‌ها در آب‌های گرم معدنی و ایجاد مجموعه گردشگری در کلیه سد‌های استان است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه جذب سرمابه گذار برای ایجاد نسل سوم آبگرم‌ها ضرورت دارد گفت: گسترش به کار گیری فناوری‌های نو و هوشمند و برون سپاری برخی خدمات که موجب بروکراسی اداری شده است می‌تواند در بلند مدت مورد توجه قرار گیرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.