مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

استفاده از موادغذایی منجمد باعث ناباروری می شود

مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از علل ایجاد مشکلات باروری استفاده از مواد غذایی خام و پخته‌ای بوده که زمانی طولانی در یخچال و فریزر نگهداری شده است.

نیره خادم گفت:  خواسته ما از مردم در انواع خرید‌های خود به‌ویژه گوشت سفید و قرمز این است که به جای میزان مصرف ماهانه معادل میزان مصرف هفتگی خریداری کنند تا آن محصول زودتر مصرف شده و در زمان طولانی در یخچال و فریزر نماند.

او گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تازگی وبینار پویش درمان ناباروری ویژه عموم مردم را برگزار و بر سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی به عنوان بهترین سنین باروری تاکید کرد و معتقدیم که هرچه قدر سن بالاتر برود به همان نسبت زمان از دست رفته و قدرت باروری و ذخیره تخمدانی تضعیف می‌شود.

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر جدیدترین روش‌ها و خدمات درمان ناباروری در این دانشگاه، به زوجین جوان ارائه می‌شود به نحوی که با برخی از کشور‌های خارجی در بخش درمان ناباروری قابل رقابت است و تاکنون به حدود ۱۳ هزار زوج نابارور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات ارائه شده است.

خادم گفت:کوتاه‌ترین دوره درمان ناباروری ۲ ماه است که هزینه آن در مرکز خصوصی ۱۶ میلیون تومان و در مراکز دولتی ۹ میلیون تومان است که تحت شرایطی ۴۰ درصد آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:زنان در سن ۱۵ تا ۴۵ سال و مردان تمام رده‌های سنی مخاطب فرزندآوری هستند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد بسته آموزشی در این خصوص دارد.

 محمد احمدیان گفت: معتقدیم که اگر سالی یک نوبت غربالگری سلامت انجام شود بسیاری از موارد قابل پیشگیری است و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد در زمان کوتاه، برای انجام اقدامات درمانی موردنیاز انجام می‌شود.

به گفته او از زمانی که قانون صیانت و جوانی جمعیت ابلاغ شده این موضوع به عنوان یک تکلیف اجرایی در حال پیگیری بوده و توصیه ما به زوجین این است که در سنین باروری در مراکز بهداشت، پرونده تشکیل دهند تا در صورت داشتن مشکل اقدام مقتضی در اسرع وقت صورت پذیرد.

شناسایی حدود ۱۸۰ هزار زوج نابارور در مشهد

جانشین معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: حدود ۱۸۰ هزار زوج نابارور شناخته شده در مشهد داریم و نرخ باروری در این شهر ۱.۸ درصد است.

 ایوب توکلیان افزود: کل هزینه‌های یک زوج برای درمان ناباروری ۳۰ میلیون تومان است و با اتفاق مثبت صورت گرفته پوشش بیمه‌ای از ۸۵ به ۹۰ درصد افزایش یافته تا دغدغه این قبیل زوجین برطرف شود.

وی ادامه داد: در شهر‌های خراسان رضوی به دنبال انجام اقدامات موردنیاز در بحث درمان ناباروری هستیم تا تنها موارد خاص و نهایی آن به مشهد ارجاع شود و برای راه‌اندازی مجموعه‌هایی موثر همچون مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیازمند حمایت لازم در تمامی زمینه‌ها به‌خصوص موارد بودجه‌ای و نیروی انسانی هستیم تا بتوانند پذیرش بی‌دغدغه این گروه از بیماران را داشته باشند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
زندگیهای امروزی همش غذاهای فست فودی و منجمد و نتیجش این می شه