مختار داوودی گفت : شرایط بسیار نامناسب رانندگان و مالکین بخش مسافری طی دو سال اخیر و همزمان با شیوع بیماری کرونا باعث شد بسیاری از مردم سراغ سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی نروند به علاوه در این مدت مجبور بودیم برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی با ۵۰ درصد ظرفیت مسافر سوار کنیم.
به گفته رئیس انجمن صنفی رانندگان مسافری استان کرمانشاه مجموع این موارد درآمد بخش مسافری را ۵۰ درصد کاهش داد و در برابر این کاهش درآمد، افزایش چندانی هم در نرخ کرایه نداشتیم.
همین کرایههای فعلی جوابگوی هزینههای حمل و نقل و خصوصا اتوبوس داری نیست، در شرایطی که کرایه معقول که صرفه اقتصادی داشته باشد برای بخش اتوبوس باید ۷۲۰ تومن برای مسافر بر کیلومتر باشد، اما این میزان اکنون ۱۸۰ تومان است، یعنی کمتر از یک سوم قیمت منطقی.
این در حالیست که مالک اتوبوس که سرمایه ۱۰ میلیاردی خود را وارد جاده میکند، باید ماهی حداقل ۱۰ میلیون تومان پول روغن بدهد و بابت خرید هر جفت لاستیک حداقل ۲۷ میلیون تومان بپردازند.
در این بین با کاهش درآمد مالکین وضعیت رانندگان بد شده، در حال حاضر هر راننده برای مسیر تا تهران ۳۰۰ هزار تومان میگیرد و این در حالیست که از دو سال قبل بیمه رانندگان جدید نیز آزاد شده و باید ماهی نزدیک به یک میلیون تومان هم پول بیمه بدهند.
مجموع این شرایط باعث شده بسیاری از مالکین خودروهای خود را بفروشند و رانندگان به سمت بخش باری و کامیونی بروند که کمتر از شرایط کرونا اثرپذیری داشته است.
از ۱۰۵ دستگاه اتوبوسی که سال ۱۳۹۸ فقط در مسیر کرمانشاه به تهران و کرج داشتیم نزدیک به ۵۰ دستگاه آن فروخته شده، زیرا دیگر برای مالک صرفه اقتصادی نداشته، با ادامه این روند تعداد بیشتری از افراد اتوبوسهای خود را خواهند فروخت.
داوودی می گوید: برای امسال تصمیم دولت بر این است که کرایه نوروزی افزایش نداشته باشد که باعث میشود وضعیت مالکین و رانندگان بدتر شود این در حالی است که طی دو سال اخیر بجز یک تسهیلات شش میلیون تومانی هیچ کمک دیگری به رانندگان نشده است .