آقای صدرالله بمانا گفت: حدود ۳۰ درصد از کامیونها و ۵۰ درصد از مینی بوسها در کشور فرسوده هستند که این آمار نشان میدهد که بیش از یک سوم خودروهای کشور فرسوده هستند که باید نوسازی شوند.
به گفته مشاور سازمان راهداری در امر نوسازی ناوگان طبق قانون، کامیونهای فرسوده نباید در جابهجایی کالا و مسافر تردد داشته باشند و در صورتی که تردد کنند باید روزی ۵۰ هزار تومان جریمه شوند، اما شاهد آن هستیم که اجرا نشده است.
پیش از این هم اعلام شده بود بیمه شخص ثالث برای این ناوگان صادر نشود، اما بعد از گذشت مدتی شاهد آن بودیم که رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این آیین نامه را ملغی کرد و همین امر باعث افزایش تعداد خودروهای فرسوده و همچنین گران شدن آنها شد، به طوری که کامیون از ۱۶۰ میلیون تومان به ۶۰۰ میلیون تومان رسید و از طرفی هم قانونی وجود نداشت که جلوی این فرسودگی خودروها را بگیرد.
در سالهای اخیر نوسازی ناوگان جزو اولویتها قرار گرفته که بخشی از آن از طریق تولید و واردات انجام شده است. در سال گذشته مجوز واردات کامیونهای اروپایی سه ساله داده شد، اما از ۲ هزار دستگاه تنها یک هزار دستگاه پلاک گذاری شد.