محمد یگانه کارآفرین حوزه تجارت الکترونیک درباره صادرات مجازی گفت: این صنعت، صنعت آینده دنیا است. درواقع نمیتوانیم بگوییم که این صنعت، صنعت آیندهداری است بلکه آینده، این صنعت است و حتما باید به این صنعت اهمیت داده شود، زیرا این نوع صادرات قطعا میتواند درآمدزایی جدیدی برای کشور ایجاد کند.
به گفته او، با وجود این صنعت به زودی مرزهای کشورها عملا برداشته میشود در حال حاضر نیز در کل دنیا این اتفاق افتاده است و دنیا به سمتی رفته که هر کسی در هر جای دنیا به افراد دیگر در کشورهای مختلف در قالب فروش خدمات یا کالای فیزیکی خدمترسانی میکند.
یگانه با اشاره به زمانبر بودن این صنعت، گفت: ما بتونیم صنعت صادرات مجازی را با صنعت صادرات فیزیکی مقایسه کنیم، اما در نوع خودش این صنعت، صنعت فوقالعاده سوددهی است چرا که خیلی از فاکتورهای چالش برانگیز صنعت صادرات فیزیکی را ندارد و میتواند نتیجهبخش باشد.
او گفت: ایران پتانسیل بسیار مطلوبی در زمینه این صنعت دارد و یکی از شاخههایی که این صنعت در آن فعالیت دارد شاخههای هنری، گرافیک و دیزاین است که ابران هنرمندان خوبی در این شاخه دارد که به دنبال بازار کار هستند که با استفاده از همین افراد سالانه میتوان میلیونها دلار ارز وارد کشور کرد.
یگانه در مورد موانع و مشکلات این صنعت و راهکارهای رفع این موانع، گفت: اولین مانع در مسیر این صنعت عدم به رسمیت شناختن آن است که ما باید یک تعریفی از این صنعت در سیستم قانونی کشور و اتاق بازرگانی داشته باشیم تا این صنعت اول به رسمیت شناخته و یک قانونی برایش تعریف شود تا فعالان این حوزه بتوانند به صورت قانونی تبلیغات و فعالیت کنند.
او گفت: ما فعالان این حوزه در حال حاضر فعالیت داریم فعالیت ما غیرقانونی نیست، اما نمیتوانیم تبلیغات کنیم و اعتماد افراد را جلب کنیم، قطعا اگر ما زیرشاخه یک مجموعهای مثل اتاق بازرگانی باشیم افراد خیلی راحتتر به ما اعتماد میکنند مثلا همین هنرمندان با اعتماد و آسایش خاطر با ما همکاری میکنند.
یگانه گفت: اعتباراتی که میتوانند برای این صنعت قائل بشوند در حرفهایتر شدن کار ما خیلی تاثیر دارد و در حال حاضر با یک سیستم ضعیف یا یک طراح ضعیف نمیتوانیم در سطح بینالمللی وارد بشویم، زیرا در سطح بینالمللی استانداردها خیلی بالا است و برای اینکه خودمان را به آن استانداردها برسانیم باید امکاناتی با استاندارد بالا داشته باشیم.