کیفیت پساب تصفیه خانه بیرجند به گونه ای است که می توان از آن در آبیاری محصولات کشاورزی که در چرخه دوم مصرف قرار دارند استفاده کرد.

استفاده از پساب در بخش کشاورزی با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی یکی از راهکارهایی است که در این بحران کم‌آبی می توان از آن برای گسترش حوزه کشاورزی و استفاده مناسب از پساب بهره گرفت.

بخشی از پساب فاضلاب تصفیه خانه بیرجند نیز می تواند در حوزه کشاورزی مصرف شود.

پور جعفر معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به کیفیت خوب پساب تصفیه‌خانه بیرجند استفاده آن در محصولات کشاورزی که در چرخه دوم مصرف قرار دارند، مشکلی ندارد.

او گفت: از مجموع هفت میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌خانه بیرجند، سالانه سه و نیم میلیون متر مکعب جایگزینی برای تخصیص آب شرب بیرجند در نظر گرفته شده، یعنی این مقدار آب باید جایگزین آب چاه‌های کشاورزی شود و در مقابل برداشت آب از چاه‌ها را کم کرد.


بیشتر بخوانید


پورجعفر گفت: در کارگروه درون سازمانی که برای مدیریت پساب تصفیه‌خانه برگزار می‌شود، مقرر شده شهرداری بیرجند با انجام مطالعات لازم از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده کند؛ همچنین در این کارگروه سهمی برای واگذاری آب به بخش صنعت به ویژه شهرک صنعتی بیرجند و شهرک صنعتی و معادن شهرستان خوسف پیش‌بینی شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزانی که تأیید نوع کشت را از جهاد کشاورزی بگیرند، بیشتر از حجمی که آب از چاه کشاورزی آنان کم شود، پساب تحویل می‌دهد.

او با بیان اینکه با توجه به استاندارد‌های پساب تصفیه‌خانه بیرجند، بسیاری از کشت‌ها را می‌توان با این نوع آب انجام داد گفت: آب پساب آلودگی خاصی ندارد که بگوییم استفاده از آن در همه کشت‌ها ممنوع است؛ همچنین با راه‌اندازی مدول دوم تصفیه‌خانه بیرجند در ۲ ماه گذشته کیفیت پساب بهبود پیدا کرده است.

در حال حاضر پساب تصفیه‌خانه بیرجند با هدف تغذیه منابع آب زیرزمینی در دشت شهرستان خوسف رهاسازی و در طول مسیر به سمت دشت جذب زمین می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.