دوره آموزشی طرح ملی خانه تکانی با رویکرد مدیریت مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب در مسجد امام حسین (ع) اردل برگزار شد.

فرشاد متقی مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: در این طرح ملی، مدیریت مصرف آب در خانه تکانی‌های نوروزی، الگو‌های کاربردی برای کاهش مصرف، ترویج و تقویتِ فرهنگِ دیگرخواهی در جامعه و حس مسئولیت اجتماعی، شناخت کاربردی و کنترل مصرف مواد شوینده شیمیایی در خانه تکانی، جایگزینی با مواد شوینده طبیعی و الگو‌های مدیریت پسماند در خانه تکانی برای اجتناب از مصرف گرایی به بانوان آموزش داده می‌شود.

در این دوره آموزشی، بسته‌های فرهنگی و آموزشی نیز تحویل بانوان شد.

در مبحث خانه تکانی می‌بایست به ضرورت شست و شو، راهکار‌ها و ابزارها، برنامه شست و شو، کاربلد‌ها و توزیع کار و زمان بندی توجه جدی نمود و بررسی کنید چه اموراتی حتماً باید انجام شود و کدام موارد هستند که ضرورتی ندارد و فقط بر حسب عادت انجام می‌شود، باید بنا را بر انجام ضروریات گذاشت.


بیشتر بخوانید


اگرچه آبفا در اجرای پویش ملی خانه تکانی به هیچ وجه قصد و انتظار انجام نشدن این رسم زیبا را نداشته و ندارد، اما معتقدیم باید از آب به درستی، به اندازه لازم، در موارد ضروری و براساس توزیع کار و زمان بندی استفاده کرد تا از اُفت فشار و قطعی آب در روز‌های باقیمانده سال جلوگیری شود و همچنین در شست و شوی اقلام و اثاثیه منزل بویژه شست و شوی البسه، پتو، فرش‌ها و سایر اقلام میتوان به خشک شویی و قالیشویی‌هایی مراجعه کرد که از آب تصفیه شده استفاده نمی‌کنند تا صرفه جویی و مصرف بهینه آب سعی بر این باشد از مواد شیمیایی کمتر (با فرمول‌های دوستدار محیط زیست) استفاده شود که هم آب کمتری مصرف شود و هم آسیب کمتری به محیط زیست، طبیعت و منابع آبی وارد شود.

متقی می‌گوید: خانه‌تکانی پایان سال مصرف آب در استان چهارمحال و بختیاری را ۱۳ درصد افزایش داده است که در صورت تداوم این روند با اُفت فشار و قطعی آب روبرو خواهیم شد.

در حالی که استاندارد مصرف آب در شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری در فصل زمستان ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است، اما این آمار به ۸۰۰ لیتر بر ثانیه در روز‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

به همین نسبت مصرف آب در سایر شهر‌ها و روستا‌های استان افزایش یافته است و چنانچه مردم استان مصرف بهینه آب را در دستور کار خود قرار دهند امکان افت فشار و قطعی آب وجود دارد.

شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری به ۴۰ شهر و ۶۱۲ روستا با جمعیت ۹۶۷ هزار و ۲۷۴ نفر خدمات‌رسانی می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار