عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: شکارچیان به دلیل لج‌بازی با محیط‌بانان، آب را با سم بوتولیسم مسموم می‌کنند و پرندگان با ورود به تالاب مسموم می‌شوند.

محبوب فر گفت: تالاب میانکاله با ۶۵۰ زیست کره، ذخیره‌گاه فسیل زنده جهان است. این تالاب که در کنوانسیون رامسر ثبت شده تنها جزیره ایرانی دریای کاسپین است و تحت توجه شورای عالی معماری کشور قرار دارد.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: تالاب میانکاله معضلات محیط زیستی زیادی دارد. یکی از این مشکلات شکار مجاز و غیر مجاز است که این تالاب را به قتلگاه تبدیل کرده است. از سال ۹۶ این شکارچیان مشغول به شکار هستند و اکثر پرندگان حلال و حرام گوشت را شکار می‌کنند. سازمان محیط زیست استان مازندران گاهی اوقات اقدام به صدور مجوز برای این شکارچیان می‌کند و مسئولیتی هم در قبال این افراد قبول نمی‌کند.

به گفته این کارشناس محیط زیست، میان ۲ استان مازندران و گلستان در مورد مدیریت میانکاله و آشوراده اختلاف نظر وجود دارد و این اختلاف منجر شده تا این جزیره به حال خود رها شود. میانکاله و آشوراده اکنون بدون متولی هستند و هر استان حفظ و حراست از آن را به گردن دیگری می‌اندازند. در شکار‌های اخیر در تالاب میانکاله حتی تعدادی از محیط‌بانان هم زخمی و مجروج شدند که باید تعداد محیط‌بانان افزایش پیدا کند.

به گفته محبوب فر، تالاب میانکاله عامل بروز گرد و غبار شده است و به دلیل افزایش غلظت آب، کم شدن حجم بارندگی، ورود سموم کشاورزی، عدم لایروبی، حفر چاه، برداشت آب از حریم تالاب و عدم مدیریت منابع آبی، بیابان زایی در این تالاب در حال شتاب است.

عضو انجمن مخاطرات محیطی کشور گفت: شکارچیان به دلیل لج بازی با محیط بانان آب را با سم بوتولیسم مسموم می‌کنند و پرندگان با ورود به تالاب مسموم می‌شوند، علاوه بر پرندگان گونه‌های گیاهی درون تالاب هم با وجود این حجم از غلظت از بین می‌روند.

محبوب فر گفت: ۲۵ درصد تالاب میانکاله که تنها زیستگاه طبیعی دریای کاسپین است و مورد توجه سازمان یونسکو قرار دارد تا اردیبهشت ۱۴۰۰ خشک شده بود و اکنون این آمار تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر احیای تالاب میانکاله در دستور کار قرار داده شده اما هر روز به مشکلات آن افزوده می‌شود و بخش زیادی از آب شیرین میانکاله و میزان بارش در استان مازندران ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور طی یک هفته گذشته دوبار از تالاب میانکاله بازدید کرده و از نزدیک در جریان مشکلات و وضعیت مدیریت آن قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۴:۱۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
آخه شکارچیان سم بوتولیسم را از کجا می آورند؟؟؟
مگر آزمایشگاه باکتری شناسی دارند؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
چرا این سموم در اختیار آدمهای بی مسئولیت قرار میگیرد؟؟؟!!!
Germany
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
باید زندانی بیست ساله داد به چنین افراد که منابع و منافع ملی رو به خطر می اندازن
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۹:۴۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
واقعا برخی اوقات حیوونات بر انسان ها شرف دارند،اونها فقط برای تامین رزق می کشند و انسان های احمق برای لج بازی
United Arab Emirates
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه این بوتولیسم متعدد جان پرندگان مهاجر رو میگیره
آخرین اخبار