بانوی کارآفرین دارابی با کشت زعفران به شیوه آیروپونیک توانست با ترویج کاشت این گیاه نقش مهمی در زمینه رشد اقتصادی خانواده داشته باشد.

دلیل اصلی که باعث متمایز شدن زعفران مرغوب از نامرغوب می‌شود شرایط آب و هوای آن منطقه است یعنی هر چه قدر منطقه سردسیر باشد کیفیت زعفران بالاتر می‌رود.

به سراغ یکی از کارآفرینان دارابی رفتم که در حوزه پرورش زعفران چند سالی است فعالیت می‌کند.

مرضیه خسروی ۵۶ ساله اهل بخش جنت شهرستان داراب، همسر شهید قاسم خسروی است که دارای مدرک کارشناسی حقوق، کاردانی ادبیات فارسی، تکنسین دارو و مدرک پرورش زعفران و انواع گیاهان دارویی می‌باشد.

کشت زعفران در سالن های مخصوص

این کار آفرین دارابی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در سال ۹۸ کاشت زعفران را به صورت حرفه‌ای در سطح ۲۰۰ متر مربع به روش ایروپونیک در روستای اسلام آباد آغاز کردم و در کنار آن آموزش خیاطی، آشپزی و صنایع دستی (بافت گلیم و تابلو فرش) نیز دارم.

خسروی گفت: من با این هدف مشغول به کاشت زعفران شدم که برای خودم اشتغال و درآمدزایی کنم و به دیگر بانوان بگویم که در فضای کوچک نیز می‌توان ایجاد اشتغال کرد.

او گفت: کاشت زعفران چند ساله است و در سال اول خرید و کشت پیاز آن هزینه بیشتری دارد و سال‌های بعد هزینه چندانی ندارد. اگر پیاز با کیفیت انتخاب شود از هر متر مربع حدود ۱۵ گرم زعفران تولید می‌شود که در آمد قابل توجهی دارد.

خسروی گفت: در سال اول، پیاز‌های مورد نیاز خود را از مشهد تهیه و سپس اقدام به کشت این محصول در سالن پرورش کردم که برای من سخت بود و در این چند سال برای توسعه کشت زعفران به این روش، کارگاه‌های آموزشی را با همکاری جهاد دانشگاهی، کمیته امداد، بهزیستی و نهضت سواد آموزی شهرستان داراب برگزار کردم.

کشت زعفران در داراب

این کارآفرین دارابی گفت: امسال برای دریافت گواهی محصول سالم به دفتر محیط زیست و سلامت غذا مدیریت جهاد کشاورزی داراب مراجعه کردم و با هماهنگی انجام شده نماینده شرکت بازرسی گیتی افروز پردیس از محصول من نمونه برداری و به آزمایشگاه تشخیص باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین ارسال شد تا بتوانم گواهی سلامت محصول زعفران دریافت کنم.

او گفت: سال گذشته نیز با تولید ۲ و نیم کیلوگرم زعفران و ارسال نمونه‌هایی از این محصول به کشور آلمان، امارات و دبی به دنبال بازاریابی و صادرات زعفران هستم.

خسروی گفت: کار کردن در زمینه کشاورزی از تهیه پیاز‌های زعفران گرفته تا کشت آن در سالن‌های پرورش، تغذیه و انتقال پیاز‌ها بعد از برداشت به زمین کشاورزی دشواری‌های خاص خود را دارد، اما هیچ کدام از این موارد نتوانست مانع پیشرفت من شود که با تلاش و پیگیری کار خود را ادامه دادم.

مزرعه زعفران در داراب

این کارآفرین دارابی گفت: اگر از طرف جهاد کشاورزی و دیگر نهاد‌های دولتی حمایت شوم با توجه به آب و هوای مناسب شهرستان داراب می‌توانم زعفرانی بسیار مرغوب و با کیفیت تولید کنم.

او گفت: می‌توان برای خودمان درآمدزایی کنیم و اگر زمین کشاورزی داشته باشید توصیه می‌کنم قبل از کاشت در دوره‌های پرورش زعفران شرکت کرده و در مورد کشت این محصول اطلاعاتی کسب کنند.

خسروی گفت: با کاشت زعفران توانستم برای ۱۰ نفر از بانوان به صورت مستقیم و ۲۰ نفر دیگر به طور غیر مستقیم ایجاد اشتغال کنم.

کشت زعفران به روش آیروپونیک در داراب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زعفران به روش آیروپونیک در داراب کشت شد.

حبیب اله فتحی گفت: در روش کشت آیروپونیک (بدون خاک و آب) پیاز‌های زعفران در دما، نور و رطوبت مناسب که در بازه‌ی زمانی متغیر است، نگهداری و آب مورد نیاز برای رشد فقط از طریق رطوبت محیطی تامین می‌شود.

کشت زعفران به روش آیروپونیک در داراب

او گفت: مناسب بودن کشت زعفران برای تمام اقلیم ها، استفاده از اراضی کوچک در سطح گلخانه به جای تخصیص زمین‌های بزرگ، برداشت چند برابری محصول نسبت به کشت سنتی، کیفیت و عیار بالاتر نسبت به کشت سنتی، کنترل آفات و شرایط اقلیمی مانند خشکسالی و سرما، فضای بسیار کمتر نسبت به کشت سنتی از مزایای این نوع کشت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: این روش کشت علاوه بر اینکه نیاز آبی کم دارد عملکرد آن نیز در هر هکتار چند برابر کشت سنتی است.

او مهمترین مشکل کاشت زعفران را انتقال پیاز‌ها از سالن کاشت به زمین اصلی دانست و گفت: در اواخر آبان ماه بعد از برداشت محصول زعفران باید پیاز‌ها را به زمین اصلی انتقال داد تا دوره رشد زعفران تکمیل شود تا برای سال بعد آماده شوند.

انتقال پیاز زعفران از سالن کاشت به زمین اصلی در داراب

با تغییر الگوی کشت در فصول پر مصرف آب می‌توان کشت زعفران را به راحتی جایگزین کشت‌های پر آب به خصوص ذرت و برنج کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.