رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: ظرفیت بخش خصوصی در حوزه عمرانی فقط ۵ درصد است که دلیل این میزان کم عدم اعتمادسازی توسط بخش دولتی است.

محمد رضا احمدی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: ما در حوزه عمرانی بیش از هزار هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی داریم که سالانه هم به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود یعنی ما باید سالانه هزار هزار میلیارد تومان پول داشته باشیم تا بتوانیم پروژه‌های عمرانی را جمع کنیم.

ورود بخش خصوصی به طرح‎های عمرانی علاوه بر کاهش هزینه‎‌های دولت جلوی سفارش ‎های مغرضانه در هدایت پروژه ‎ها را نیز می‎گیرد.

رضایی کوچی گفت: باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای اتمام پروژه‌های عمرانی دولتی استفاده کنیم در برنامه ششم توسعه به دولت اجازه دادیم برای انجام پروژه‌های بزرگ از ظرفیت فاینانس استفاده کنند و به همین دلیل با کشور‌های چین و روسیه در حال همکاری هستیم که پروژه‌هایی که با فاینانس خارجی در حال ادامه دادن هستند.

او مشکل را این میداند که در پروژه‌های عمرانی به منابع دولتی توجه می‌کنیم و به منابع بخش خصوصی فاینانس خارجی و ... توجه نداریم این به معنی عدم اصلاح ساختار بودجه در حوزه عمرانی است. بودجه عمرانی کشور امسال ۱۸۰ هزار میلیارد در نظر گرفته شده که با آنچه مدنظر ماست فاصله زیادی دارد.

با در نظر گرفتن ظرفیت بالای بخش خصوصی در کشور علت تاکید مسئولین دولتی به ورود بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی روشن است، با کاهش اعتبارات عمرانی در بودجه، بدیهی است که دولت یا باید به ناچار بخشی از طرح‌های عمرانی را حذف کند و یا به دنبال منبعی دیگر برای تامین هزینه‌های اجرای طرح‌های عمرانی باشد.  از این حیث بهترین گزینه‌ای که پیش‌روی دولت قرار دارد، بهره‌گیری از حضور بخش‌های خصوصی است حضوری که هم مسبب رونق بازار کسب و کار و اشتغال‌زایی است و هم دستی توانمند برای یاری دولتمردان در مدیریت طرح‌های عمرانی کشور خواهد بود.

رضایی کوچی در ادامه گفت: ظرفیت بخش خصوصی ما در حال حاضر فقط ۵ درصد است که دلیل این کم میزان کم عدم اعتماد سازی توسط بخش دولتی در بین بخش خصوصی است. این اعتمادسازی به وجود بیاید نقدینگی کشور به سمت پروژه‌های عمرانی پیش می‌رود ما با هیچ کشوری نتوانسته ایم ارتباط معناداری در حوزه عمرانی شکل دهیم.

این نماینده مجلس یازدهم معتقد است ما باید در بودجه امکان حضور بخش خصوصی را فراهم کنیم‌ که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار