آقای رستم قاسمی گفت: در زمینه لوکوموتیو کسری بسیار زیادی داریم. در بخش واگن هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفیت مشکلاتی داریم و به اکثر استانها که سفر میکنیم تقاضای مردم، افزایش قطار برای سفر به استانهای مختلف است، ولی این توان در کشور موجود نیست از سوی دیگر سرعت قطارهای باری به حدی پایین است که گفتن آن درست نیست و بسیار محدود است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی کمبود شدیدی در ناوگان برای انتقال کالاهای اساسی امسال داریم و این کمبود عمدتاً در ناوگان باری، ناوگان حمل سوخت و حمل کالاهای اساسی است. پروژههای بزرگ کشور اساساً با بودجههای موجود قابل اجرا نیست، احداث مسیر ریلی ۱۶۰ کیلومتری رشت - آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد که معادل بودجه یک سال وزارت راه و شهرسازی است.
غرب به این نتیجه رسیده که باید برای عبور از کریدور غرب به شرق حتماً از قلمرو ایران عبور کند؛ بنابراین فرصت بسیار خوبی را در آینده پیش رو داریم؛ بنابراین سرمایه گذاری در بخش ریلی برآیند خوبی برای سرمایه گذاران در پی خواهد داشت.
عدم اتصال کریدورهای اصلی کشور به کریدورهای حمل و نقلی دنیا سبب عقب افتادن از صنعت ترانزیت در دنیا شده است.
اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب فرصتی است که برای توسعه حمل و نقل ریلی فراهم است. باری که در منطقه شمال به جنوب از کشورهای روسیه و منطقه قفقاز و حتی اروپا میتواند از مسیر ایران به دیگر کشورها عبور کند، حجم بسیار بالایی است.
پیش از این، وزیر راه و شهرسازی گفته بود که در سال آینده شاهد تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل کشور خواهیم بود.