جیمز وب واضح‌ترین تصویر خود از فضا را ارسال کرد

ناسا اعلام کرد جیمز وب تصویر خیره کننده‌ای از ستاره هدف ارسال کرده است.

این بار مرحله مهم تراز آینه‌ای برای تلسکوپ فضایی جیمز وب تکمیل شده است و این فرآیند منجر به بالاترین وضوح تصویر فروسرخ گرفته شده از فضا شد.

به گزارش newscientist، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) به مرحله حساسی در تراز آینه‌های خود رسیده است. تصاویر حاصل از فرآیند جیمز‌ وب نشان می‌دهد که همه چیز بهتر از حد انتظار است. تیم جیمز‌ وب می‌گوید عملکرد این تلسکوپ می‌تواند اهداف تعیین شده یا حتی از فراتر از آن را برآورده کند.

تلسکوپ جیمز‌ وب با کمک ۱۸ آینه شش ضلعی با روکش طلا بیننده‌ کیهان است و ناسا قصد دارد اطلاعات بیشتری از طریق این آینه‌ها جمع‌آوری کند. برای کارکرد درست این تلسکوپ باید همه‌ آینه‌ها با دقت بیشتر در حد نانومتر در یک راستا قرار گیرند تا به عنوان یک واحد عمل کنند. هنگامی که رصدخانه اولین تصاویر خود را در ماه فوریه ارسال کرد. در آن زمان آینه‌ها هنوز هم تراز نشده و تصاویر تار بودند. هم اکنون که روند تراز آینه‌ها کامل نشده است، تصویر ارسالی به طور واضح مشاهده می‌شود.

ستاره

تصویر ارسالی از این تلسکوپ یک ستاره درخشان به نام ۲MASS J۱۷۵۵۴۰۴۲+۶۵۵۱۲۷۷ را نشان می‌دهد. اگر تراز دقت کافی نداشت چندین کپی از ستاره در تصویر وجود داشت و نشان می‌داد که آینه‌ها اکنون با هم کار می‌کنند تا تصویری واحد از ستاره را ایجاد کنند. مارشال پرین، دانشمند JWST در انستیتوی علمی تلسکوپ فضایی مریلند طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۶ مارس اعلام کرد که تصویر گرفته شده از فضا به اندازه کافی واضح و بالاترین وضوح از مادون قرمز است.

جین ریگبی، دانشمند JWST در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند در طول کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که عملکرد صحیح تلسکوپ تنها امید ما بود. تصویر ارسالی یک ستاره را نشان می‌دهد و هنگامی که JWST شروع به گرفتن تصاویر علمی می‌کند، محققان انتظار دارند به کشف برخی از اسرار جهان، مانند قابلیت سکونت در سیارات فراخورشیدی گرفته تا انرژی تاریک کمک کند.

کار برای تراز کردن آینه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز‌وب به قدری خوب پیش رفته است که تیم مأموریت آن اعتقاد دارند عملکرد اپتیکی آن می‌تواند به اهداف علمی که رصدخانه برای دستیابی به آن ساخته شده است برسد یا فراتر رود. این اتفاق یکی از بهترین خبار برای تلسکوپ فضایی جیمز وب است. همچنین این تلسکوپ آماده می‌شود تا در اعماق فضا در جستجوی کشف بیشتر منشأ کیهان و سیارات دوردستی که احتمال دارد حامی حیات باشند، است.

جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب در اواخر دسامبر ۲۰۲۱ در ماموریتی که انتظار می‌رود حداقل ۱۰ سال طول بکشد به فضا پرتاب شد. تیم وب از تکمیل موفقیت‌آمیز فرآیند هم‌ترازی آینه‌ای به نام «فازینگ خوب» خبر داد که بررسی می‌کند که اپتیک تلسکوپ در حد انتظارات یا بالاتر از آن عمل می‌کند. این تیم می‌گوید هیچ مشکل و آلودگی یا انسداد قابل اندازه گیری در مسیر نوری وب وجود نداشت و آزمایشات آن نشان داد که رصدخانه قادر است نور را از اجسام دور با موفقیت جمع آوری کند و آن را به ابزار خود برساند.

تصویر ارسالی جیمز وب

توماس زوربوخن، معاون مدیر ماموریت علمی ناسا می‌گوید بیش از ۲۰ سال پیش، تیم وب تصمیم گرفت تا قوی‌ترین تلسکوپی را که تا به حال در فضا قرار داده است بسازد و یک طرح اپتیکی جسورانه برای برآورده کردن اهداف علمی ارائه کرد. این پروژه بلند پروازانه ۱۰ میلیارد دلاری یک تلاش مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است و این تلسکوپ جدید قرار است تکمیل کننده کار هابل باشد تصاویر خیره کننده‌ای را ارسال می‌کند.


بیشتر بخوانید


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
فقط یه دوربین نداره که روی آینه هاش رو با ورق نازک طلا پوشوندن
قطر آینه‌ی اصلی۶/۵ متره یه طیف سنج پیشرفته روی تلسکوپ نصب هست که می‌تواند جرم دما و ترکیبات شیمیایی رو شناسایی کنه اینقدر قوی هست که می‌تواند از اولین ستاره ها و کهکشان های عالم عکس بگیره دوربین اصلی قابلیت کورناگراف روداره
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۰۲:۴۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه همین کاراشون نب‌ود شما الان به جای نوشتن روی موبایل داشتی پر روی پوست آهو مینوشتیی.و به جای سوار شدن ماشین سوار قاطر و الاغ بودی
Israel
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
میلیارد میلیارد دلار خرج کردن نکردن یه دوربین روش بذارن ببینیم تو فضا چه شکلیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مردم از خنده
آخرین اخبار