رویان فعال حقوق بشر گفت طالبان کمک های جهانی را انحصاری کرده اند و تنها دو درصد از این کمک ها به هزاره ها می رسد.

یلدا رویان، فعال حقوق بشر در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت بعد از حاکمیت طالبان حقوق زنان از بین رفته و گروه‌های خاص قومی با شکنجه و کشتار هدف‌مند و خشونت‌ روبه‌‌رو اند. 

رویان گفت این رویداد‌ها گزارش داده نمی‌شود، چون طالبان رسانه‌ها را کنترل می‌کنند و رسانه‌های جهانی هم تمرکز شان را تغییر داده‌اند.

یلدا رویان گفت‌‌‌: «طالبان به اضافه هزاره‌ها، سایر گروه‌های قومی را نیز هدف قرار داده‌اند، به ویژه اوزبیک‌ها و تاجیک‌های پنجشیر را. طالبان استفاده از زبان فارسی را در ادارات دولتی و دانشگاه‌ها ممنوع ساخته‌اند تا هویت ما را بیش‌تر حذف کنند.»

رویان گفت گروه‌های قومی و زنان واضح حس می‌کنند که از سوی دفتر یوناما در کابل فراموش شده‌اند. به گفته‌ او دفتر سازمان ملل در کابل باید بی‌طرفی خود را حفظ کند و ماموریت یوناما اگر در خط طالبان باشد، این ماموریت در افغانستان ناکام خواهد شد.

این فعال حقوق بشر علاوه کرده که طالبان و حامیان طالبان کمک‌های جهانی را انحصاری کرده‌اند و تنها دو درصد این کمک‌ها به هزاره‌ها می‌رسد. سازمان ملل باید متوجه افغانستان باشد، زیرا تاریخ عمل‌کرد آن‌ها را به خاطر می‌سپارد.

‏یلدا رویان همچنان گفت «درحالی‌که مردم کار و درآمد ندارند، طالبان آنان را مجبور به پرداخت عشر می‌کنند و مردم یا باید بپردازند یامجازات شوند. طالبان پس از تلاشی خانه‌های مردم هزاره و تاجیک به بهانه‌های مختلف باج می‌گیرند و این‌ها همان راه‌های افزایشعواید ملی توسط طالبان است که یوناما در یکی از نشست های شورای امنیت از آن قدردانی کرد.»

گفته‌های یلدا رویان در حالی مطرح می‌شود که پیش ازین دیبورا لاینز، نماینده‌ی ویژه سازمان ملل برای افغانستان گفته بود که این سازمان نگران محدودیت‌ها بر حقوق اساسی زنان و دختران، قتل‌های فراقانونی، ناپدید شدن اجباری، بازداشت‌های خود سرانه، احترام حقوق اقلیت‌ها و آزادی بیان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار