مدیرکل میراث فرهنگی همدان گفت: اینکه پرونده همدان در کنار سهمیه سال ۱۴۰۱ کشور برای ثبت جهانی اختصاص یافته اقدام ارزشمندی است که رخ داده.

علی مالمیرگفت:   انتخاب گنبد علویان به عنوان اثر تاریخی مذهبی جهان اسلام، حضور ارزیابان یونسکو در کاروانسرای فرسفج و تاج‌آباد، اتمام کار سایت موزه میدان امام، ثبت محور فرهنگی تاریخی همدان از هگمتانه و باباطاهر تا بوعلی سینا و ارسال پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان را از جمله اتفاقات خوب سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: در یونسکو اولویت‌بندی‌های مختلفی برای ثبت جهانی وجود دارد، اما زمان ارسال پرونده نیز موثر در اولویت‌بندی است که سال ۱۴۰۱ پرونده هگمتانه تا همدان در اولویت قرار گرفته و بررسی می‌شود.

او در ادامه گفت:ساماندهی بازار، جداره‌های بازار و خیابان‌ها که نما‌های ناهمگونی دارد، از موانع ثبت جهانی است که باید برطرف شود هرچند این اقدامات نیازمند اعتبار قابل توجهی است و اکنون تیمی برای احصای ایرادات و موانع ثبت، مشغول کار هستند.

مالمیر گفت: اقداماتی که برای ثبت جهانی انجام می‌شود، کار‌هایی است که باید طی سالیان گذشته انجام می‌شد، اما مغفول مانده و اکنون با بسیج همگانی باید ظرف دو سال انجام شود که این مهم نیز نیازمند ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.