چین اولین پایگاه خود را در اقیانوس آرام ایجاد می‌کند

بر اساس پیمان امنیتی پیشنهادی با جزایر سلیمان، نیرو‌های چینی می‌توانند برای محافظت از ایمنی پرسنل و پروژه‌های خود در جزایر سلیمان مستقر شوند.

طبق سندی که امروز (پنجشنبه) منتشر شد، پیمان پیشنهادی «همکاری امنیتی» بین چین و جزایر سلیمان به پکن اجازه می‌دهد تا «بازسازی لجستیکی»، «توقف» و «انتقال» کشتی‌های چینی را در این کشور اقیانوس آرام انجام دهند.

پیمان پیشنهادی همچنین بیان می‌کند که دولت جزایر سلیمان می‌تواند از پکن درخواست کند که پلیس، پرسنل نظامی، نیرو‌های مسلح و سایر کارکنان مجری قانون خود را برای انجام مأموریت‌های مختلف امنیتی یا بشردوستانه در جزایر سلیمان مستقر کند.

پکن حضور دیپلماتیک و دریایی خود را در اقیانوس آرام برای مقابله با مداخلات آمریکا افزایش داده است. در مقابل، واشنگتن نیز در حال تجدید تعهدات معاهده خود با سایر کشور‌های اقیانوس آرام به عنوان بخشی از «استراتژی هند و اقیانوس آرام» است.

روابط امنیتی رو به رشد جزایر سلیمان و چین، طرفین را به سمت تقویت بیشتر روابط سوق داده است. این کشور اقیانوس آرام وفاداری دیپلماتیک خود را به پکن اعلام کرده است. چین بزرگترین شریک تجاری جزایر سلیمان است و به ۹۷ درصد صادرات این جزایر دسترسی بدون عوارض گمرکی می‌دهد.

آمریکا و شرکای غربی‌اش از جمله استرالیا، درگیر رقابت ژئوپلیتیک برای نفوذ در میان کشور‌های جزیره اقیانوس آرام بوده و هستند.

همانطور که در بررسی وضعیت جهانی پنتاگون در سال گذشته اعلام شد، واشنگتن در حال حاضر در حال افزایش تأسیسات نظامی در منطقه اقیانوس آرام برای مقابله با نفوذ فزاینده پکن است. واشنگتن همچنین با میکرونزی، جمهوری جزایر مارشال و جمهوری پالائو موافقت‌نامه‌های تامین مالی یا قرارداد‌های انجمن آزاد دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار