رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان:

توجه به دانش تجارت از راهبردهای تحقق تولید اشتغال آفرین است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت:حرکت به سمت حمایت از تولید دانش بنیان، علاوه بر ارتقاء جایگاه استان و کشور موجب شکوفایی رشد اقتصادی نیز می شود.

محمدرضا قاسمی گفت: امروز در کشورمان توانایی تولید هر کالایی وجود دارد، اما بیشترین مشکل در این است که نمی‌توانیم آن‌ها را به فروش برسانیم یا صادر کنیم یعنی در دانش تجارت ضعیف هستیم.

اگر بتوانیم زنجیره‌های تأمین تا عرضه و بازار‌های صادراتی را تکمیل کنیم آنگاه اشتغال پایدار و مولد با هم تحقق خواهد یافت.

او می‌گوید امسال رشد اقتصادی هشت درصدی برای کشور هدف‌گذاری شده است که یکی از مهمترین اقدامات برای تحقق این هدف، حرکت در جهت رشد اشتغال مولد است.

قاسمی تاسیس شرکت‌های مدیریت صادرات (EMC) را نیز تضمین کننده اشتغال مولد و پایدار اعلام کردوگفت: برای نمونه در سایر کشور‌ها از جمله چین کارگاه‌های کوچک خانگی اقدام به تولید می‌کنند یعنی مولد هستند، اما به‌دلیل اینکه از دانش فروش برخوردار نیستند، شرکت‌های مدیریت صادرات، تولیدات آن‌ها را جمع آوری کرده و به فروش می‌رسانند.

عدم فعالیت چشمگیر شرکت‌های مدیریت صادرات یکی از حلقه‌های مفقوده اقتصاد کشور است و در صورت تجهیز و بکارگیری آن‌ها بخشی از مشکلات اقتصادی حل می‌شود.

او نامگذاری امسال به تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نشانگر تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تقویت بنیه اقتصادی کشور بویژه با تکیه بر توان و داشته‌های علمی دانشمندان و متخصصان داخلی است.

حرکت به سمت حمایت از تولید دانش بنیان، علاوه بر ارتقاء جایگاه استان و کشور موجب شکوفایی رشد اقتصادی استان نیز می‌شود، زیرا تولیدات دانش بنیان، ضمن کم آب بَر بودن، آلودگی زیست محیطی کمتری هم ایجاد می‌کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان یکی از مهمترین نقاط قوت استان اصفهان برای تحقق تولید دانش بنیان را مشخص شدن پیشران‌های رشد اقتصادی دانست و گفت: پیشران‌های این خطه بر اساس اسناد آمایش و پیشرفت مشخص شده است.

۴۷ طرح پیشران با حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای استان تعیین و در شهرستان‌های مختلف با هدف ایجاد رشد متوازن و عدالت محور توزیع شده است.


قاسمی می‌گوید الگوی توسعه مناطق هفتگانه اصفهان به‌منظور ایجاد توازن در استان و کاهش اثر منفی تمرکزگرایی در دهه‌های گذشته تدوین شده است که راهبرد‌ها و پیشران توسعه هر منطقه شناسایی و پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، جهت اجرا در اختیار اتاق‌های بازرگانی اصفهان و کاشان و فرمانداران قرار گرفت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت:سند تحول و پیشرفت شهرستان‌های استان اصفهان شامل مطالعه وضع موجود، بررسی اسناد فرادست مرتبط، تدوین و اولویت بندی راهبردها، تدوین سیاست‌های اجرایی و پیشران‌های تحول و پیشرفت هر شهرستان با همکاری استانداری تدوین و جهت تایید به وزارت کشور منعکس شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

استان اصفهان با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان از قطب‌های اقتصادی، گردشگری و علم و فناوری کشور بشمار می‌آید.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار