وزیر خارجه در دیدار با همتای اندونزیایی، ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را تشریح و از توسعه همکاری با اندونزی در این زمینه سخن گفت.

همچنین آقای امیرعبداللهیان در این دیدار با تاکید بر علاقمندی ایران برای گسترش همکاری‌ها با اندونزی خصوصا در حوزه اقتصادی، برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، نهایی سازی موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی و تقویت همکاری در حوزه فناوری سلامت از جمله واکسن کرونا را گامی در مسیر تحرک بخشی هرچه بیشتر به همکاری‌ها دانست.

گفتنی است، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، موافقت‌نامه‌ای میان ایران و اندونزی برای کاهش یا لغو برخی از تعرفه‌های صادراتی توسط دو کشور است. مبنای حقوقی این موافقت‌نامه، توافقنامه‌ای است که در سال ۲۰۰۵ از سوی وزرای تجارت دو کشور در تهران به امضا رسیده است.

سه سال بعد، دو کشور توافق کردند که یک کمیته مذاکرات تجاری برای مذاکره در خصوص موافقت‌نامه تجارت ترجیحی تشکیل دهند.

اما در موضوع همکاری‌های دانش بنیان، پیش از این علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از ارسال محصولات دانش بنیان ایرانی به اندونزی خبرداده بود.

به گفته او، «ایران با پتانسیل‌هایی که در حوزه فناوری در اختیار دارد می‌تواند با شرکت‌های اندونزیایی همکاری‌های خوبی داشته باشد. کشور اندونزی با توجه به جمعیت، وسعت و مسلمان بودن مردمانش، مورد توجه شرکت‌های ایرانی است و تلاش داریم تا شرکت‌های این دو کشور بتوانند همکاری‌های خود را گسترش دهند.»

به همین جهت مرداد پارسال، با حضور  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و گونادی سادیکین وزیر بهداشت کشور اندونزی، قرارداد صادرات ربات جراحی سینا و ایجاد ۲ مرکز مهارت‌های پیشرفته جراحی رباتیک از راه دور در اندونزی به شکل مجازی به امضا رسید.

امیرعبداللهیان همچنین همتای اندونزیایی خود را در جریان آخرین تحولات مذاکرات برجام قرار داد و مواضع اصولی اندونزی در خصوص موضوع فلسطین را تحسین کرد.

اما خانم رتنو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی نیز در این دیدار به زمینه‌های موجود در حوزه گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورمان پرداخت و با ابراز خرسندی از روند صعودی حجم مبادلات تجاری دو کشور، بر پیگیری طرفین برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف بویژه فناوری سلامت و موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی تاکید کرد.

موضوعات کنسولی و تحولات در غرب آسیا از دیگر محور‌های گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و اندونزی در این دیدار بود که توافق شد رایزنی‌ها در این موارد ادامه پیداکند.

برچسب ها: اندونزی ، دانش بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار