تامین زمین یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان

استاندر فارس گفت: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان تامین زمین و نحوه واگذاری این اراضی به منظور ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری است که در این راستا کمیته‌ای جهت حل این مشکل تشکیل خواهد شد.

محمدهادی ایمانیه در بازدید از پارک علم و فناوری استان که با هدف حمایت از توسعه و ارتقاء مراکز علمی و پژوهشی انجام شد، گفت: پارک‌های علم و فناوری در دانش‌بنیان کردن و اشتغال‌آفرینی در تولید نقش اساسی دارند و یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان تامین زمین و نحوه واگذاری این اراضی به منظور ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری است که در این راستا کمیته‌ای جهت حل این مشکل تشکیل خواهد شد.

او گفت: بایستی نسبت به شناخت نیازمندی‌ها و توانمندی‌های استان فارس برنامه‌ریزی داشته باشیم و تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله صمت، جهاد کشاورزی، گردشگری و دیگر مجموعه‌ها موظفند برنامه سال ۱۴۰۱ خود را به منظور افزایش تعداد و نحوه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را ارائه دهند.

ایمانیه در رابطه با اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: در همین راستا لازم است کارگاه آموزشی مدیران و کارشناسان به منظور ایجاد آگاهی و نحوه تعاملات دو طرفه مسئولان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شود.

جعفر قادری، نائب رئیس کمیسیون جهش تولید و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این برنامه با تاکید بر اقدام نمایندگان مجلس در زمینه تصویب قوانین حمایتی به کسب و کار‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، مطرح کرد: با تصویب قانون تسهیل و حمایت از کسب و کار‌ها نسبت به فرآیند صدور مجوز‌ها توسط مجلس یازدهم این فرآیند تسهیل و تسریع خواهد شد که پس از تایید آن در شورای نگهبان به دولت و دستگاه‌های اجرایی جهت تغییر رویه ابلاغ و اجرا خواهد شد.

او با اشاره به قانون حمایتی جهش تولید دانش‌بنیان، افزود: با اجرایی شدن این قانون نیز شرایط بهتری برای نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم خواهد شد.

قادری در رابطه با چگونگی تأمین و نحوه واگذاری اراضی به مراکز علمی، اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده در شهر شیراز منطقه ویژه علم و فناوری در زمینه سلامت و دانشگاهی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدل تامین مالی و بازاریابی در راه‌اندازی و مدیریت واحد‌های تولیدی اهمیت دارد، گفت: با حمایت‌های قانونی صورت گرفته در زمینه تامین زمین، ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش تولید و همچنین اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی اقدامات مناسبی توسط مجلس انجام شده است که امکان قانونی در بخش اجرا برای ما فراهم خواهد کرد.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن شعار تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ نام‌گذاری شده است، مطرح کرد: هر چند اقدامات قابل توجهی در سال‌های گذشته در زمینه توسعه علم، دانش و فناوری در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش صنعت انجام گرفته است، اما متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در استان فارس با این تعداد از دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و همچنین منابع انسانی متخصص ما نیست.

وی گفت: بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در سطح استان فارس و عمدتا در شهر شیراز دارای پروانه بهره‌برداری هستند که متاسفانه حدود ۵۰ درصد از آن‌ها هنوز به مرحله تولید نرسیده‌اند که در سال جدید به طور ویژه مورد برنامه‌ریزی و حمایت سازمان صمت و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط و حامی و همچنین توان منحصربفرد بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

ایزدی با اشاره به اهمیت نفوذ دانش و علم و تکنولوژی در بخش تولید، افزود: تلاش داریم بتوانیم واحد‌های صنعتی را راغب کنیم تا دانش‌بنیان شوند و بتوانند با ارزش افزوده بیشتری نسبت به فرآیند تولید و عرضه محصولات نیز فعالیت خود را ادامه دهند.

رئیس سازمان صمت فارس در رابطه اهمیت اجرایی شدن شعار اشتغال‌آفرینی در سال ۱۴۰۱، بیان داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هنوز به مرحله تولید تولید و ایجاد کسب و کار‌های مختلف با مشکلاتی از جمله تامین مالی و تامین سرمایه لازم مواجه هستند که در این زمینه هم کارگروه تخصصی جهت تسهیل در فرآیند اجرایی این موضوع با هدف ارتقاء نظام تولید و بهره‌وری تشکیل خواهد شد.

ایزدی در پایان برگزاری کارگاه‌های آموزشی نسبت به توسعه فرهنگ دانش‌بنیان کردن واحد‌های تولیدی و صنعتی، خاطرنشان کرد: آگاهی کارگزاران و کارکنان دولتی نسبت به نوع ساختار و نحوه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار اهمیت دارد که در این راستا نیز کارگاه‌های آموزشی مشترک با دیگر دستگاه‌های اجرایی برگزار خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار