یک استاد حقوق گفت: اگر در حادثه منجر به فوت محرز شود که در صورت باز شدن ایربگ فرد، زنده می ماند، خودروساز هم مسئول است.

احمدرضا اسعدی نژاد استاد حقوق دانشگاه گفت: یکی از مهمترین تکالیف خودروسازان، ایجاد ایمنی مناسب برای خودرو است.  خودرو باید با استاندارد‌های لازم تولید شود و ثانیا ویژگی‌های فنی و ایمنی ذکرشده در قرارداد را داشته باشد.  موارد زیادی مشاهده شده که در تصادفات مختلف از جمله تصادف زنجیره ای، ایربگ بسیاری از آن خودرو‌ها عمل نکرده و منجر به بروز حادثه شده است.
این استاد دانشگاه گفت: مطابق ماده ۳۳۱ قانون مدنی، هر کسی که سبب تلف مالی بشود باید آن را جبران نماید.

چه کسی مرتکب تقصیر شده است؟
به گفته احمدرضا اسعدی نژاد در چنین مواردی در صورت مطالبه خسارت، دادگاه باید رابطه سببیت بین خسارت وارده و عامل زیان را بررسی نماید و اگر احراز شود که دلیل حادثه، نقص فنی از جمله باز نشدن ایربگ خودرو بوده است، باید خودرو ساز را هم مسئول تلقی کند. به موجب مواد ۲۸۹ و ۲۹۱ قانون مجازات اسلامی نیز از باب تسبیب در خسارات یا قتل غیرعمد می‌توان خودروساز را مسئول تلقی نمود. مواد ۴۹۲، ۵۲۶، ۵۳۳، ۵۳۴، ۵۳۵، ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی نیز رابطه سببیت را موجب قصاص یا دیه دانسته است و اگر نتیجه حاصله مستند به رفتار مرتکب باشد اعم از آنکه به نحو مباشرت یا به سبیب یعنی غیرمستقیم انجام شود، مسئول تقلی خواهد شد. در حقیقت ممکن است راننده، مالک خودرو و خودرو ساز مسبب حادثه تلقی شوند.

 این استاد دانشگاه گفت: مطابق ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، عرضه کننده موظف به رعایت استاندارد‌های ابلاغی در مورد ایمنی، کیفیت، سلامت خودرو است. به موجب ماده ۳ این قانون نیز، هزینه رفع نقص یا عیب خودرو در طول مدت ضمانت و جبران کلیه خسارات وارده به مصرف‌کننده و اشخاص ثالث، اعم از خسارات مالی و جانی و هزینه‌های درمان ناشی از نقص یا عیب (که خارج از تعهدات بیمه شخص ثالث باشد) برعهده عرضه‌کننده است. در این خصوص در صورت بروز اختلاف بین طرفین، موضوع ابتدا در هیأت حل اختلاف مربوطه، متشکل از نماینده عرضه کننده خودرو، کارشناس رسمی‌دادگستری و کارشناس نیروی انتظامی طرح و در صورت اعتراض به رای، موضوع در دادگاه صالح قابل پیگیری خواهد بود.

این استاد دانشگاه گفت: همچنین به موجب ماده ۴ این قانون، چنانچه نقص یا عیب قطعات ایمنی خودرو در طول دوره ضمانت پس از سه بار تعمیر همچنان باقی باشد یا در صورتی که نقص یا عیب قطعاتی که موجب احتمال صدمه جسمی یا جانی اشخاص گردد و با یک بار تعمیر برطرف نشده باشد یا خودرو بیش از سی‌روز به دلیل تعمیرات غیرقابل استفاده بماند، عرضه کننده مکلف است حسب درخواست مصرف کننده خودروی معیوب را با خودروی نو تعویض یا با توافق، بهای آن را به مصرف‌کننده مسترد دارد.

مطابق مفهوم مخالف تبصره ۴ ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی این قانون نیز، تعمیر یا تعویض قطعات ناشی از تصادف یا حادثه که به علت نقص فنی خودرو باشد، مشمول ضمانت است.

 به گفته اسعدی نژاد، مطابق ماده ۲۹ این آیین نامه نیز مسؤولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت ایشان در مرحله اول برعهده عرضه‌کننده است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، رأساً از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و با نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیات حل اختلاف موضوع تبصره (۲) ماده (۳) قانون مراجعه کند؛ بنابراین در صورت بروز خسارات جانی و مالی، در صورت اثبات رابطه سببیت امکان مطالبه خسارات یا دیه حسب مورد از مباشرین و مسببین از جمله مالک وسیله نقلیه، راننده، خودروساز و بیمه و غیره وجود دارد.

جمع آوری خودرو های تویوتا و تسلا به دلیل نقص فنی

 شرکت خودروسازی تسلا برای بیش از ۴۷۵ هزار خودروی برقی این شرکت فراخوان داد. شرکت خودروسازی تسلا برای بیش از ۴۷۵ هزار خودروی برقی مدل ۳ و مدل اس خود به خاطر مشکلات موجود در دوربین عقب و صندوق عقب آن که موجب افزایش خطر تصادف می‌شود، فراخوان  داده بود.

آیا شرکت‌های خودروسازی در قبال بازنشدن ایربگ مسئولیت حقوقی دارند؟

شرکت تویوتا نیز  برای بیش از یک میلیون خودروی هیبریدی خود در سراسر جهان را به دلیل خطر بالقوه آتش گرفتن موتور  فراخوان جمع‌آوری و تعمیر داده بود

آیا شرکت‌های خودروسازی در قبال بازنشدن ایربگ مسئولیت حقوقی دارند؟

پیشتر سردار هادیان نفر در مورد حادثه بهبان که ۶۰ خودرو با هم برخورد کرده  بودند و در این حادثه ۵ کشته و ده ها مصدوم و مجروح به جا گذاشته گفته بود در این حادثه ایربگ هیچ خودرویی باز نشده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۵:۵۰ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
من تا قبل این فکر میکردم انبوه سازان مسئول در مرگ ناشی از باز نشدن کیسه هوا هستند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
به نظر من فاجعه اصلی باز شدن نابهنگام ایربگاست نه باز نشدنشون
آخرین اخبار