سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت پکن تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را گام خوبی نمی‌داند.

ژائو لیجیان امروز (جمعه) طی یک نشست خبری اعلام کرد پکن با تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل مخالف است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه چین  تهیه این قطعنامه را غیر شفاف خواند و گفت: در باره این تصمیم هیچ مشورتی با همه کشورهای عضو صورت نگرفته است و این اقدام تنها شکاف در شورا را تشدید می کند.

او بار دیگر تاکید کرد که چین از سیاسی شدن مسائل حقوق بشر حمایت نمی‌کند و مخالف استفاده از آن برای فشار بر سایر کشورها است.

روز گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل نشستی با محوریت تعلیق عضویت روسیه برگزار کرد که در آن اکثریت اعضا رأی به خروج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل دادند.

طبق اعلام خبرگزاری فرانسه برای خروج روسیه دوسوم کل آرا نیاز بود که اکنون با ۹۳ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵۸ رأی ممتنع، عضویت روسیه از شورای حقوق بشر تعلیق شد.

در این میان هند از رأی دادن به پیش‌نویس این قطعنامه خودداری کرد و چین نیز پیش از آغاز نشست گفته بود رأی مخالف خواهد داد.

اندکی بعد خبرگزاری ریانووستی به نقل از یک مقام روسیه اعلام کرد: «روسیه تصمیم برای تعلیق این کشور از شورای حقوق بشر را غیرقانونی می‌داند و معتقد است با انگیزه سیاسی انجام شده است.»

در حال حاضر ۴۳ روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین که ناشی از توسعه طلبی ناتو به سمت شرق بود، می‌گذرد و هرروز تحریم‌های جدیدی از سوی غرب علیه این کشور اعمال می‌شود.

در تازه‌ترین اقدام کشور‌های گروه ۷ بر سر تحریم‌های اقتصادی جدید علیه روسیه توافق کردند و گفته می‌شود این تحریم‌ها شامل ممنوعیت همه سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش‌های کلیدی مسکو می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) نیز برای کاهش وابستگی به نفت‌وگاز روسیه امروز اعلام کرد که طی ۶ ماه آینده، حدود ۲۴۰ میلیون بشکه از ذخایر نفت اضطراری در بازار جهانی در دسترس خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
شورای حقوق ضدبشری چرا درمورد جنایات عبرستان بیانیه صادرنمیکنه. لعنت به شما ضد بشرهای ناپاک
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۲۱:۵۷ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
فایده جنگ اکراین برای حقوق بشر این است که ثابت شد جهان از ملت های مختلفی تشکیل شده نه فقط از اسراییل و امریکا.
آخرین اخبار