سید اصغر موسوی گفت: بهترین زمان ورود کندو‌های زنبور عسل به باغات برای عمل گرده‌افشانی پس از باز شدن حدود پنج درصد گل‌های باغات است.

رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت:  طبق آخرین آمار، افزون بر ۳۰۶ هزار کلونی زنبور عسل در استان وجود دارد.

چهارمحال و بختیاری به‌علت وجود مراتع بکر و باغات، منطقه مستعدی برای پرورش زنبورعسل است و عسل تولیدی استان مرغوبیت بالایی دارد.

باید کندو‌هایی در باغات مستقر شوند که تعداد کلونی‌های آن‌ها قوی باشد، همچنین باید کلونی‌ها در سطح باغ پراکنده شود و در یک محل متمرکز نشوند.

باید کندو‌های زنبور عسل در باغات در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند، همچنین آبشخور‌هایی باید برای زنبور‌های عسل تعبیه شود، گرده‌افشانی باعث می‌شود که محصول باغات تا چند برابر افزایش پیدا کند.

حضور زنبور‌های عسل در باغات هیچ آسیبی به گل‌های درختان وارد نمی‌کند، اگر باغداران به اهمیت حضور کندو‌ها پی ببرند، برای این کار اقدام می‌کنند.


بیشتر بخوانید


گرده‌افشانی درختان میوه عموما توسط باد و حشرات انجام می‌شود؛ گرده‌افشانی حدود دو تا سه درصد باغاتی مانند پسته، فندق و گردو توسط باد انجام می‌شود و بیش از ۹۲ درصد درختان توسط حشرات از جمله زنبورعسل گرده‌افشانی می‌شوند.

یک زنبور عسل برای تولید یک گرم عسل، حدود ۱۵ هزار گل را بررسی می‌کند و این گرده‌افشانی توسط زنبور عسل در زمان گل‌دهی درختان فواید بسیاری دارد، یعنی حضور کندو‌های عسل در باغات به زنبور در تولید عسل ۲۰ درصد سود برساند به باغدار بین ۸۰ تا ۹۰ درصد سود خواهد رساند.

زنبور عسل نقش اساسی در بارور کردن درختانی مانند گیلاس، زردآلو، آلو و گلابی دارد؛ در برخی درختان باید دانه گرده توسط یک عامل از رقمی به رقم دیگر منتقل شود تا باروری درخت اتفاق بیوفتد، عموما در مدیریت گرده‌افشانی، رقم‌های مختلف در کنار هم برای کشت انتخاب می‌شوند.

در بحث مدیریت گرده‌افشانی، باید رقمی انتخاب شود که گل‌دهی آن با رقم اصلی یکسان باشد و همچنین از نظر ژنتیکی با رقم گرده‌زا تفاوت نداشته باشد، همچنین این رقم تجاری باشد، زیرا این ارقام باید دو به یک در ردیف‌های درختان کشت شده قرار بگیرند.

ماهیت زنبور عسل چرخش در بین گل‌ها برای جمع‌آوری شهد است؛ زنبور بازدید‌های متعددی را از گل‌ها انجام می‌دهد تا خوراک ملکه و نوزدانی که به شهد نیاز دارند را تامین کند؛ زنبور‌های عسل در بین گل‌های درختان مختلف جابجا نمی‌شوند و تنها از گل گونه درخت تغذیه می‌کنند، برای مثال اگر برای اولین بار از گل درخت بادام تغذیه کرد تا پایان از گل همان درختان تغذیه می‌کند و به سراغ درختان دیگر مانند گیلاس و ... نمی‌رود، همچنین به‌صورت مداوم گل را بررسی و گرده را منتقل می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار