نیروگاه هسته‌ای دارخوین، نیروگاهی تماما ایرانی از نوع رآکتور آب سنگین است که در شهری به همین نام در استان خوزستان ساخته خواهد شد.

برنامه هسته‌ای ایران از تعدادی تأسیسات هسته‌ای از جمله راکتور‌های هسته‌ای و تأسیسات چرخه سوخت هسته‌ای مختلف تشکیل شده که شامل نیروگاه هسته‌ای بوشهر، صنایع UCF اصفهان، تاسیسات آب سنگین اراک، طبس، لشکرآباد، معلم کلایه، نکا، بناب، یزد، تاسیسات هسته‌ای نطنز، فردو، مجتمع هسته‌ای تسای کرج و نیروگاه هسته‌ای دارخوین می‌شود.

سال ۱۳۳۵ ایران قدم‌های اول را برای رسیدن به فناوری هسته‌ای برداشت و  برنامه هسته‌ای خود را شروع  کرد تا با استفاده از انرژی حاصل از این فناوری، ضمن برنامه ریزی برای جایگزین کردن آن به جای سوخت فسیلی، در زمینه‌های پزشکی، فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی از انرژی هسته‌ای استفاده کند.

دارخُوِین این‌بار تمام ایرانی؛ رویا یا واقعیت؟ کار نشد ندارد

آرایش جغرافیایی برخی تاسیسات هسته‌ای ایران

این روند ادامه داشت تااینکه پس از وقوع انقلاب اسلامی، کشور‌های اروپایی که در برنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشتند همه توافقات با ایران را تحت فشار  آمریکا لغو کرده تا برنامه هسته‌ای ایران با مدتی توقف مواجه شود؛ نیروگاه هسته‌ای دارخوین یکی از همین توقفگاه‌ها بود.

نیروگاه کوچک دارخوین نیروگاهی هسته‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب اهواز، ایران نزدیک به رودخانه کارون، به عنوان بخشی از برنامه هسته‌ای ایران با ظرفیت تولید ۳۶۰ مگاوات برق هسته‌ای واقع شده است.

قرار بود این نیروگاه  با سوخت تولید شده در داخل ایران با غنای ۵٫۲ تا ۵٫۳ درصد اقدام به فعالیت نماید و برق آن به شبکه سراسری متصل شود.

دارخُوِین این‌بار تمام ایرانی؛ رویا یا واقعیت؟ کار نشد ندارد

موقعیت مکانی نیروگاه هسته‌ای دارخوین درکنار رود کارون

طرح ساخت این نیروگاه به پیش از انقلاب بر می‌گردد؛ ایران قراردادی دو میلیارد دلاری با شرکت‌های فرانسوی فراماتوم «Framatome»، اسپی-باتینیول «SPIE BATIGNOLLES» و آلستوم-آتلانتیک «alstom atlantic» برای ساخت دو راکتور آب تحت فشار ۹۱۰ مگاواتی در دارخوین امضا کرده بود.

 پائول اردمن نویسنده و پژوهشگر آمریکایی در کتابی به نام سقوط ۷۹ نوشته بود «قرار است محمدرضا پهلوی از نیروگاه دارخوین که فرانسه ساخت آن را به عهده گرفته در همکاری با  اسرائیل و سوئیس برای ساخت ده‌ها بمب نمکی استفاده کند.»

هدف اصلی از ساخت  «Salted Bomb» با بمب‌های نمکی، انتشار امواج رادیواکتیو به صورتی است که ناحیه‌ی گسترده‌ای را غیرقابل سکونت کند. ایده این بمب از فیزیکدان مجارستانی-آمریکایی، لئو زیلارد، در سال ۱۳۲۸ سرچشمه گرفت.

هدف او پیشنهاد ساخت چنین سلاحی نبود، بلکه او می‌خواست به دنیا بفهماند که فناوری تسلیحات هسته‌ای به زودی به نقطه‌ای می‌رسد که می‌تواند به زندگی انسان روی زمین پایان دهد.

دارخُوِین این‌بار تمام ایرانی؛ رویا یا واقعیت؟ کار نشد ندارد

کتاب سقوط ۷۹، نوشته پائول اردمن

نام این نوع بمب برگرفته از عبارت «Salt the Earth» است و به معنای تبدیل منطقه‌ای از زمین به مکانی خالی از سکنه است.

نام بمب نمکی با توجه به اینکه ازدیاد نمک در یک ناحیه مسکونی می‌تواند به خالی شدن آن منطقه از سکنه منجر شود انتخاب شد. براساس اطلاعات ارائه شده هنوز نمونه‌ای از این بمب ساخته و مورد آزمایش قرار نگرفته است.

اما جدای از نوشته این پژوهشگر آمریکایی، فروردین ۵۸ و زمانی که تنها چندماه از انقلاب گذشته بود، فرانسه تحت فشار آمریکا از پروژه خارج و تولید قطعات مورد نیاز برای ساخت نیروگاه دارخوین در کارخانه‌های این سه شرکت فرانسوی متوقف شد.

این قطعات  برای ساخت واحد‌های ۵ و ۶ نیروگاه هسته‌ای گریولینز «Gravelines» در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت که در سال ۱۹۸۵ در این کشور به بهره برداری رسید.

راکتور‌های در نظر گرفته شده برای دارخوین شبیه به راکتور‌های Qinshan در چین و Chashma در پاکستان بودند. به همین جهت ایران در سال ۱۳۷۱ قراردادی با چین برای ساخت دو راکتور ۳۰۰ مگاواتی در این سایت تولید برق هسته‌ای امضا کرد.

دارخُوِین این‌بار تمام ایرانی؛ رویا یا واقعیت؟ کار نشد ندارد

فضای داخلی نیروگاه‌های کوچک و راکتورهای آن

قرار بود ظرف ده سال کار ساخت این نیروگاه تکمیل شود که چین هم مانند فرانسه تحت فشار آمریکا قبل شروع به ساخت از قرارداد خارج شد و هیچ کشور دیگری نیز بعد از این ماجرا برای همکاری با ایران اعلام آمادگی نکرد. پس از آن بود که سازمان انرژی اتمی ایران تصمیم گرفت متخصصین ایرانی با تکیه به توان داخلی ساخت نیروگاه دارخوین را انجام دهد.

به همین علت طراحی بومی راکتور نیروگاه هسته‌ای دارخوین، جایگزین طراحی فرانسوی شد و دانشمندان ایرانی پایه این نیروگاه را  با استفاده از راکتور IR-۴۰ و آب سنگین پی ریزی کرد.

براین اساس طراحی رآکتور هسته‌ای دارخوین برمبنای ظرفیت ۳۶۰ مگاواتی که قرار است ساخته شود ایجاد  و سازمان انرژی اتمی  در سال ۱۳۸۷ شروع به ساخت این نیروگاه کرد تا در سال ۹۵ به بهره برداری برسد، اما بازهم ساخت آن به تعویق افتاد.

همان سال علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی از بازطراحی این نیروگاه خبرداد و گفت «طراحی قبلی را تغییر دادیم و براساس الگوی یک رآکتور در سوئیس طراحی را با یک شرکت سوئیسی - سوئدی جلو می‌بریم، یعنی طراحی قبلی دیگر پیگیری نمی‌شود.» با این وجود بازهم این شرکت اروپایی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از این پروژه خارج شد.

دارخُوِین این‌بار تمام ایرانی؛ رویا یا واقعیت؟ کار نشد ندارد

نیروگاهی هسته‌ای در ایران؛ اولویت مجلس، ساخت این نیروگاه‌ها در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است

با این وجود دستور ساخت این نیروگاه اسفند پارسال صادر شد. مجلس شورای اسلامی هم همان ماه  به سازمان انرژی اتمی با مصوبه‌ای مجوز داد تا به احداث ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای اقدام کند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در دیدار نوروزی امسال با کارکنان  این سازمان، از احداث نیروگاه اتمی جدید در دارخوین خبر داد. به گفته اسلامی، این پروژه نیروگاهی تمام‌ایرانی خواهد بود که در کنار رآکتور‌های تحقیقاتی مورد نیاز سازمان در برنامه توسعه قرار دارد تا در جایگاه یک موتور محرک، مورد توجه سایر صنایع قرار گیرد.


بیشتر بخوانید:


هم‌اکنون هیچ اطلاعات عمومی در مورد تعداد رآکتور‌هایی که قرار است برای این نیروگاه در نظر گرفته شود وجود ندارد. این نیروگاه قرار است اولین نیروگاه هسته‌ای ایران باشد که بومی طراحی و ساخته شده است.

 شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران در این زمینه ماموریت دارد تا با کمک متخصصین داخلی و توسعه همه جانبه نیروگاه‌های هسته‌ای در تمام مراحل، مطالعات امکان‌سنجی، تعیین ساختگاه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، بهره‌برداری و از کاراندازی از منظر کمی، ایمنی و فناوری اقدام به تکمیل و ساخت نیروگاه‌های جدید کند.

دارخُوِین این‌بار تمام ایرانی؛ رویا یا واقعیت؟ کار نشد ندارد

موقعیت نیروگاه‌های هسته‌ای پیش‌بینی شده برای ساخت در خلیج فارس و دریای مکران

البته به جز نیروگاه دارخوین، سازمان انرژی اتمی سال ۹۲ اعلام کرد، ۱۶ مکان برای ساخت نیروگاه‌های جدید در نظر گرفته که این ساختگاه‌ها به عنوان مکان‌هایی با اولویت بیشتر انتخاب شده اند.  

بنابه اعلام این سازمان و بر اساس مطالعات انجام شده از ۱۶ ساختگاه منتخب، ده ساختگاه در حاشیه خلیج فارس و دریای مکران قرار داشته که در اولویت بالاتری قرار دارند. هر کدام از این ساختگاه‌ها می‌توانند چندین واحد هسته‌ای را در خود جای دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
باید نو آوری وصادرات برق هسته ای به نیروگاه ها سرعت دهد کی این برق باید به تولید اختصاص یابد ورودی صفره ملت پیدا شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
باز هم دوستان اجاره ای اومدن پیام دادن که نمیشه و... ما هرچقدر نیروگاه بسازیم کم ساختیم به لطف برجام و اقای روحانی که خیلی ازدانشمندان هسته ای به شرکت اب و فاضلاب انتقال پیدا کردن و معاهد پاریس صنعت هسته ای ضعیف شد اگر در این دولت ساخت نیروگاه هسته ای رونق یگیرد خیلی عالی میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
هرچه بسازید کمه
انگلیس و فرانسه امریکا چین روسیه و حتی دشمن صهیونیستی، خیلی بیشتر از ما و با غنای بالاساختن
در اینده بعد از سوخت های فسیلی ، این کشورهای هسته ای هستند که به جای نفت کشورهای خاورمیانه ، انرژی هسته ای میفروشند و برق ارزان تولید میکنند میدن به بقیه کشورها
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۲۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
شتر در خواب بیند پنبه دانه از این حرف ها زیاد شنیدیم الان میگم 100 سال بعد هم چنین اتفاقی نخواهد افتاد پروژه آزاد راه تهران شمال رو دیدیم که چند روز بعد داغون شد و هزاران پروژه مثل اون. باز دروغ های گنده گنده زمان احمدی نژاد شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۶:۴۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
سواحل شمال و سواحل مکران و سواحل اقیانوس را هم دریابید
United States of America
علی
۱۴:۲۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
یا علی
کمک خواستین با من یه تماس بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
دارخوین خیلی قشنگ وسرسبز ه شماتاجایی رواز نزدیک ندیدین لطفا نظر ندین انواع کشاورزی توش هست روخانه کارون هم از اونجا ردمیشه خرماش هم عالیه فقط امتحان کن خرماشو ضررنمیکنی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
این که از سال 1360 به بعد توسعه و سرمایه گذاری در استان خوزستان متوقف شده و تا به امروز هم ادامه داره....
ثروت کشور رو تامین میکنه ولی جوانهای بیکار زیادی داره
همین نیروگاه دارخوین تبدیل شده به یه مکان بی استفاده که از بی عرضگی دولتهای وقت به هیچ نتیجه ای نرسیده.
عرضه داشته باشین و روسیه رو از توسعه نیروگاه های اتمی کشور خارج کنید و نیروگاه بوشهر و دارخوین رو بدین جوانهای خودمون بسازن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۳۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
حالا چرا دارخوین!!!!...؛ جا قهتی بود که دوباره مثل نیروگاه بوشهر، این نیروگاه رو توی گرمای 50 درجه "خرما پزان" راه بندازین!!!؟؟؟؟؟ اونهم کنار مرز ایران که راحت یه نیروی تروریستی، کماندوئی با هلی برن میتونن نیرو پیاده کنن و یه سناریوی اتمی برای مملکت درست کنن!!!!؟؟؟؟؟؟
این افتضاحات رو چه کسی میخواد جمع بکنه!!؟؟، مگه توی زمینهای پست دارخوین که چپ و راست اطرافش زلزله میاد، هیچ کارفرمای عاقلی نیروگاه اتمی که هیچ! نیروگاه عادی میسازه که کنار مرز ایران باشه و گرمای 50 درجه داشته باشه...؛
اون شاه ابله یه غلطی کرد، چرا سیاستمدارهای ما باید همون اشتباه احمقانه اون شاه بیعرضه رو تکرار کنن!!!؟؟؟؟؟؟؟
یک/پنجم برق همین نیروگاه اتمی بوشهر، داره صرف خنک کردن رئاکتور و توربینها و غیره و غیره، توی اون گرمای وحشتناک بیابونهای بوشهر میشه..؛
سری که درد نمیکنه رو دستمال نمیبندن..؛ اونهمه مکان مطمئن و با توپولوژی بهتر توی مملکت داریم، لطفا، این ماجراجوئیهای مفتضهانه رو تموم کنین...؛
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۲ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
وقتی از تاسیس یک کارخانه اطلاعاتی نداری چرا بیخودی نظر میدی ؟؟؟

در تمام دنیا صنایع آب بر مثل نیروگاه های اتمی ، کارخانه های صنایع فلزی مثل فولاد و ذوب آهن و آلومنیوم ، صنایع کاشی و سرامیک و لاستیک سازی در نزدیکی دریا و رودخانه ها ساخته میشن.
نیروگاه دارخوین هم از قضیه مستثنی نیست
ولی از اونجا که فساد مسئولین کشور تمامی نداره و اکثر نمایندگان رانت خوار و وزرای فاسد از استانهای اصفهان و یزد و سمنان هستن این صنایع رو منتقل کردن به فلات مرکزی کشور.
نیروگاه اتمی نزدیک دریا و رودخانه هستن تا اگر مشکلی براشون پیدا بشه بتونن از طریق آب جلوی فاجعه رو بگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
ddd
۱۵:۴۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
چطوره بریم شمال
Singapore
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
تا واسه هر استان دوتا نیروگاه بزرگ هسته ای نزدید اروم نشید بعدان به فک ایجاد نیروگاه واسه صادرات باشید
Iran (Islamic Republic of)
صفا
۰۹:۳۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
با سلام : توسعه صنعت برق هسته ای یک انقلاب در صنعت برق ایران است . اجرای 10 نیروگاه هسته ای در کشور نه تنها بر رونق تولید کمک می کند بلکه می توان با فروش برق به افرادی که رمز ارز تولید می کنند و همچنین فروش به همسایگان در آمد سرشار ارزی کسب نمود. باید در این کار تسریع شود.( با فروش سهام به مردم و بانکها می توان در این کار تسریع نمود ) علاوه بر نیروگاه باید جوانان نخبه و غیرتمند ایرانی با هوش سرشار خود « خودروی برقی هسته ای » را نیز تولید نمایند تا مردم ایران از شر هوای آلوده نجات یابند و ایران بتواند کل بنزین تولیدی خود را به سایر کشورها به قیمت تمام شده بفروشد و درآمد ارزی کسب نماید . رفع فقر در کشوربا فقط دو چیز ممکن است : 1- تولید انبوه ثروت 2- توزیع عادلانه ثروت. من الله التوفیق .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
آب شیرین کنهای هسته ای رو در سرتاسر دریای عمان و خلیج فارس بسازید و از آب شیرینش واسه کشاورزی استفاده کنید مطمئنا ایران یکی از کشورهای تولید محصولات کشاورزی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
آفرین بر شما .لایک دارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
آفرین ولی دریای مکران درست تر است.
Iran (Islamic Republic of)
فریبرز
۰۸:۴۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
آفرین بر دانشمندان هسته ای ایران زمین.کور شوند دشمنان ایران
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۰۶:۵۲ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
به جای سرمایه گزاری در صنعت خودرو در صنعت اتمی سرمایه گزاری کنید تا تحریم ها زیر پایتان له شود. والله که قسم جلاله است موفق خواهید شد. دست حق یارتان. بر دشمن بتازید که موسی جلو دار است. حق نگهدار و یاورتان باشد. تا باد چنین بادا. از های و هوی دشمن ترس به دل راه ندهید که خدا با شماست. هرجا توانستید هسته ای برپا کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
صد و هزاران آفرین دارید.
آخرین اخبار