رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: گلخانه های استان تا دو هزار هکتار افزایش می یابد.

اکبر کرامتی در اولین جلسه ستاد توسعه گلخانه‌ها در آذربایجان غربی که در راستای برنامه نهضت دو هزار هکتاری توسعه گلخانه‌ها در استان با حضور معاون اقتصادی استاندار برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۲۰۷ واحد گلخانه‌ای در آذربایجان غربی فعال است که ۵۸۵ نفر به صورت مستقیم و یک هزار و ۱۷۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم در گلخانه‌های استان اشتغال دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: علاوه بر ۲۰۷ واحد گلخانه‌ای، ۶ مورد مجوز احداث سایبان باغی نیز درسطح ۶.۲ هکتار صادر شده که در شهرستان‌های ارومیه و مهاباد اجرا و به بهره برداری رسیده است. سایبان باغات نیز در ردیف طرح‌های گلخانه‌ای قرار می‌گیرند.

وی می گوید: در کشت‌های گلخانه‌ای مصرف آب در حدود ۱۰ برابر کاهش یافته و عملکرد تولید محصول ۱۲ برابر نسبت به کشت‌های مشابه در فضای باز افزایش دارد.

کرامتی گفت: تولید محصولات کشاورزی به صورت کشت گلخانه‌ای در تمام طول سال انجام می‌گیرد و این محصولات تولیدی نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در استان ۵۸.۵ هکتار واحد گلخانه‌ای به تعداد ۲۰۷ واحد در سطح ۱۵ شهرستان وجود دارد که در این واحد‌ها انواع سبزی و صیفی‌جات، توت فرنگی، گیاهان دارویی، میوه درختی، نهال، گل شاخه بریده و گل گلدانی و نشا سبزی و صیفی تولید می‌شود.

وی گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای مهمترین راهبرد بخش کشاورزی استان در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است، و طبق دستور مقام عالی استان برای راه انداری نهضت گلخانه‌ای دو هزار هکتاری در استان، مکان یابی‌های جدید برای احداث گلخانه‌ها انجام گرفته و امکان تخصیص امکانات زیر بنایی اعم ازآب، برق، گاز، اعتبارات، تسهیلات بانکی لازم به اراضی شناسایی شده جهت احداث سایت‌های گلخانه‌ای توسط کارشناسان ذیربط در دست بررسی است.

کرامتی می گوید: در استان ۸ شهرک گلخانه‌ای به مساحت کل ۴۸۹ هکتار و مساحت مفید ۳۸۱ هکتار وجود دارد که تحت نظر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان قرار دارد که در صورت رفع مشکلات موجود این شهرک‌ها، پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری در اجرای طرح‌های گلخانه‌ای در استان می‌توانند باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان عمده چالش‌های پیش رو در توسعه گلخانه‌ها در استان را افزایش هزینه‌های سرمایه گذاری، تسهیلات بانکی، نیاز به ارتقای تعامل بین بخشی و لزوم کاهش استعلامات و تسریع در فرآیند صدور مجوز‌ها عنوان کرد.

آذربایجان‌غربی یکی از مهمترین قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود که می‌توان برای برون رفت از بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه و بحران خشکسالی و توسعه کشاورزی پایدار و مدرن، کشت گلخانه‌ای در استان را توسعه داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.