۲۵ طرح فنی برای ارتقای بهره‌ وری آب در سلماس اجرا می‌شود

فرماندار سلماس با اشاره به افزایش مساحت پهنه خشک شهرستان از دهه ۷۰ تاکنون، این امر را زنگ خطری جدی برای تصمیم سازان و متولیان بخش کشاورزی دانست و گفت: اجرای ۲۵ طرح ارتقای بهره‌وری آب به همین منظور تعریف و تدوین شده است.

کاظم غنی زاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب سلماس گفت: این طرح‌ها شامل سامانه آبیاری تحت فشار، اجرای استخر‌های ذخیره آب، انتقال آب، کشت محصولات نشائی و کشت‌های گلخانه‌ای است.

غنی زاده می گوید: ارتقای بهره وری از ۲ راه افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش مصرف آب در واحد سطح امکان پذیر خواهد بود که ضریب تعدیل در پروانه آب کشاورزی درشهرستان سلماس باید طی ۵ سال به ۲۵ درصد برسد.

او با اشاره به اینکه شهرستان سلماس با وجود بارش‌های خوب زمستانی، همچنان با کم آبی روبروست و هنوز این مشکل برطرف نشده، گفت: ناچار هستیم تا کشاورزی شهرستان را به سمت الگوی کشت کم آب طلب سوق دهیم و این امر باید برنامه ریزی دقیق شود.

فرماندار سلماس گفت: دهیاران باید با ایجاد زمینه‌ها و بستر‌های اجرای قوانین مربوط به آب و آموزش کشاورزان و روستاییان، در حفاظت از آن نقش محوری داشته باشند.

غنی زاده با اشاره به تجهیز ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد دریک به سیستم آبیاری مدرن گفت: مدیران و کارشناسان عضو این شورا موظف به اجرای مصوبه‌های شورای حفاظت از منابع آبی در حوزه مسوولیتی خود و افزایش ضریب سیستم آبیاری مدرن هستند تا شرایط مناسب برای حفاظت از منابع آبی در سلماس فراهم شود.

فرماندار سلماس گفت: یکی از محور‌های کاری و برنامه ریزی شورای آب مربوط به بخش کشاورزی و چاه‌های غیرمجاز است و جهاد کشاورزی و امور آب در سلماس به این مهم باید نگاه تخصصی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.