اجرای طرح هادی در ۱۰۱۴ روستای آذربایجان شرقی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی از اجرای طرح هادی در ۱۰۱۴ روستای استان در سال گذشته خبر داد.

حجت‌الله سروری امروز در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهه‌ی حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) برگزار شدگفت : تهیه و مطالعه طرح هادی روستایی و تعیین محدوده روستا‌های نمونه در ۲۰۱۳ روستای استان انجام و در ۶۹۱ روستا نیز بازنگری صورت گرفته است.

 به مناسبت دهه حساب ۱۰۰ امام راحل یک هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال طرح عمرانی این بنیاد در روستا‌ها و شهر‌های مختلف استان آماده بهره برداری است.

 از جمله این طرح‌ها یک هزار و ۷۰۰ امین واحد احداثی از محل تفاهم نامه مسکن محرومان در روستای قاضی جهان و ۲ هزار و ۵۰۰ امین واحد مسکونی احداثی از محل تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی سال ۱۴۰۰ در روستای ینگجه آذرشهر از محل اعتبارات ملی است.

 در ۱۰۱۴ روستا نیز طرح هادی اجرا شده است که درصد میانگین کشوری اجرای آن ۴۲ و میانگین استانی نیز ۴۸ درصد است.

تاکنون ۲۲۹ هزار و ۵۲۳ جلد سند روستایی و ۳۰ هزار و ۲۰۳ جلد سند در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت صادر شده است.

در طول سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸، ۵۰ هزار و ۴۷۰ تن و در سال ۱۳۹۹ هم ۴۶۴۸ تن قیر رایگان تخصیص داده شده است که میزان سطح آسفالت اجرا شده از قیر رایگان سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع و سطح اجرای آسفالت برای سال ۱۴۰۰ نیز یک میلیون و دویست هزار مترمربع است.

 تعداد واحد‌های مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده تا سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲۶هزار و ۸۷۶ واحد و پس از سرشماری نیز ۲۲ هزار و ۲۶۵ واحد است که در مجموع ۱۴۹ هزار و ۱۴۱ واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی و نوسازی شده‌است و ۳۰۰۰ واحد مسکونی نیز بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین بنیاد مسکن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تحت عنوان تفاهم‌نامه مسکن محرومان در نظر گرفته‌شده است.

 میانگین مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی روستایی در کشور ۴۷ درصد و در آذربایجان شرقی ۴۹ درصد است.
 مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال به‌عنوان کمک بلاعوض به واحد‌های مسکونی روستایی تحت پوشش نهاد‌های حمایتی در قالب برنامه جامع تامین مسکن اقشار کم‌درآمد روستایی و همچنین برای ۴۴ هزار واحد مسکونی نیز تسهیلات قرض‌الحسنه شامل تعمیر واحد مسکونی، احداث حمام روستایی و بانک مهر پرداخت شده است.

احداث ۱۴ واحد کتابخانه روستایی و ۹ واحد مجتمع‌های فرهنگی، هنری در استان، ۱۶ هزار و ۵۰۶ طرح مسکن مهر در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، ۵۲۳ واحد مسکونی به‌عنوان شروع طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۱ هزار و ۵۷۵ واحد مسکونی مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار کم‌درآمد شهری و احداث ۱۵۲۰ واحد مسکونی توسط خیّران مسکن‌ساز برای محرومان از دیگر اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۰ است.

در بخش پروژه‌های قابل افتتاح بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش شهری و روستایی در سطح استان و درطول دهه حساب ۱۰۰ امام، بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مشکلات و حواشی این طرح با کمک‌های صورت گرفته از سوی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی تعیین تکلیف شده و تا پایان خردادماه سالجاری دو بلوک بهره‌برداری خواهد شد.

حکم دادگاه در خصوص تخلفات فروشنده‌ی قبلی صادر شده و جلساتی نیز با خریداران قبلی برگزار کرده و در حال مذاکره هستیم تا براساس حکم صادر شده اقدام کنیم که براساس این حکم فروشنده قبلی موظف به پرداخت و تامین هزینه‌های خریداران قبلی است.

متأسفانه ۷۹ واحد توسط فروشنده قبلی به چندین نفر فروخته‌شده و سهم بنیاد مسکن نیز نبود یک واحد است و تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم تا پایان خردادماه سال هزار و ۴۰۲ واحد این طرح را تکمیل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.