دستگاه تشخیص مولکولی سازمان بهداشت جهانی به دانشگاه علوم پزشکی کاشان اهدا شد.

امکان تشخیص مولکولی عامل بیماری سل (مایکوباکتریوم) و ارزیابی مقاومت دارویی مبتلایان به آن با اهدای دستگاه تشخیص مولکولی سازمان بهداشت جهانی (WHO) به آزمایشگاه مولکولی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان ایجاد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: دانشگاه با اعلام آمادگی و پیوستن در طرح جهانی بیماریابی سل در اتباع خارجی توانست در زمره دانشگاه منتخب دریافت کننده دستگاه تشخیص مولکولی از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) به صورت اهدایی قرار گیرد.

مهدی دلاوری گفت: با راه اندازی دستگاه GeneExpert در آزمایشگاه تشخیص مولکولی معاونت بهداشت کاشان، تایید موارد شناسایی شده و ارزیابی مولکولی مقاومت دارویی نسبت به ریفامپین در کمتر از ۲ ساعت امکان پذیر شد.

او می‌گوید: فناوری امکان تشخیص مولکولی عامل بیماری سل یک تست مولکولی بر پایه کارتریج جدید، تمام اتوماتیک، ﺳرﯾﻊ، با دقت و سطح ایمنی ﺑﺎﻻ است که برای تشخیص ﺳرﯾﻊ بسیاری از عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، مقاومت‌های آنتی بیوتیکی، بیمار‌های ژنتیکی و انکولوژی قابل استفاده است.

به گفته او، ﺗﻤﺎﻣﯽ مراحل فراهم کردن تعداد کپی‌های فراوان از ناحیه مورد نظر (PCR) در فناوری ایجاد شده به ﺻﻮرت پیوسته درون کارتریج‌های ﯾﮏ ﺑﺎر ﻣﺻرف و آماده که از پیش ﺑﺎ تمام ﻣواد ﺿروری جهت تکثیر و استخراج DNA (یک روش مرسوم در بیولوژی مولکولی) بارگذاری شده است در کمتر از دوساعت انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گفت: با ایجاد امکان تشخیص مولکولی عامل بیماری سل فرآیند تایید موارد مثبت سل و ارزیابی حساسیت دارویی با روش رایج آزمایشگاه و نیازمند به چندین هفته زمان، چالش روبرو کردن متخصصان درمانی در انتخاب به موقع درمان مناسب به علت زمان‌بر بودن روش ارزیابی آزمایشگاهی را برطرف کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.