فرمانده انتظامی گلستان از کشف ۵۷۰ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق خبر داد.

سردار سعید دادگر گفت: ماموران انتظامی شهرستان آزادشهر در ایست و بازرسی تیل آباد حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه نیسان مشکوک و آن را متوقف کردند.

دادگر گفت: در بازرسی از این خودرو ۵۷۰ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق کشف شد.

او می‌گوید: برابر اعلام کارشناسان ارزش این محموله ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی گلستان گفت: در این راستا یک متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع ذیصلاح معرفی شد.

کشف ۶۱۹ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق از ابتدای سال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ماموران یگان حفاظت منابع از ابتدای ۱۴۰۱ تا کنون توانستند ۶۱۹ کیلوگرم قارچ ترافل که به صورت غیرقانونی از عرصه‌های جنگلی استان برداشت شد را در حین قاچاق به سایر نقاط کشور کشف کنند.

عبدالرحیم لطفی می‌گوید: برداشت این قارچ از اسفندماه آغاز شده و تا شهریور ادامه دارد و بسیاری از مردم محلی با توجه به قیمت بالای ترافل برای کسب درآمد با تخریب ریشه درختان اقدام به برداشت غیر قانونی این ماده خوراکی می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها از نیمه دوم سال ۹۸ برداشت قارچ ترافل از جنگل‌ها ممنوع اعلام شد، اما با مجرمان آن برخوردی صورت نمی‌گرفت تا اینکه در اواخر سال گذشته با پیگیری اداره حقوقی سازمان جنگل‌ها و قوه قضایه راهکار‌های قانونی به دادگستری استان‌ها ابلاغ شد که طبق آن از این پس توسط دادگستری با نگاه جدید برای جمع‌آوری کنندگان آن قرار مجرمیت اعمال می‌شود.

لطفی می‌گوید: نیرو‌های منابع طبیعی با گشت زنی در جنگل‌های هیرکانی در صورت مشاهده یا دریافت گزارش جمع آوری قارچ ترافل، حمل، خرید و فروش آن اقدام به شناسایی و دستگیری متخلفان و معرفی آنان به دستگاه قضایی می‌کنند.

او گفت: ارزش محموله‌های کشف شده قارچ ترافل امسال به حدود۱۳ میلیارد ریال می‌رسد و در این رابطه ۶ متهم دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

قارچ ترافل یا دنبلان نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب است و جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور خصوصا ناحیه شرق گلستان یکی از ذخیره گاه‌های اصلی رویش این نوع قارچ است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان در سال ۹۹ در مستند خبری به قاچاق این قارچ و صدماتی که به جنگل‌های هیرکانی وارد می‌کرد، پرداخت.

در پی پخش این مستند خبری باشگاه خبرنگاران جوان گلستان، معاون حقوقی وقت رییس جمهور قوانین مربوط به ممنوعیت برداشت قارچ ترافل را از جنگل‌های هیرکانی اعلام کرد.

برچسب ها: قارچ ترافل ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.