معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: اگر فنلاند و سوئد به ناتو بپیوندند، دیگر نمی‌توانیم درباره وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای در منطقه بالتیک صحبت کنیم.

دیمیتری مدودف در مقاله‌ای که روز پنجشنبه در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، اعلام کرد که اگر دو کشور فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو ملحق شوند، روسیه دو دشمن «رسماً ثبت‌شده» دیگر خواهد داشت و طول مرزهای زمینی ائتلاف با روسیه بیش از دو برابر خواهد شد.

او گفت: روسیه باید بدون احساسات و با خونسردی به این موضوع واکنش نشان دهد. باید خط مرزی با ناتو، نیروهای زمینی و سیستم دفاع هوایی را تقویت و نیروی دریایی خود را در خلیج فنلاند مستقر کند.

به گفته معاون شورای امنیت روسیه در صورت الحاق این دو کشور به ناتو، دیگر نمی‌توان در مورد وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای بالتیک صحبت کرد.

مدودف افزود: روسیه تا به امروز اقداماتی را علیه این موضوع انجام نداده و خواستار آن هم نبوده است ولی ممکن است مجبور شویم و به هر حال باید تعادلی هم صورت گیرد.

مدودف گفت: پذیرش سوئد و فنلاند در ناتو به وضعیت اوکراین ربطی ندارد زیرا این دو کشور پیش از شروع درگیری در اوکراین پیوستن به ناتو را در نظر گرفته بودند. ما مانند اوکراین با این کشورها اختلاف ارضی نداریم. بنابراین، قیمت چنین عضویتی برای ما متفاوت است، به این معنی که در صورت تلاش اوکراین برای بازپس گیری کریمه، پذیرش اوکراین در ناتو می تواند منجر به درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو شود.

او همچنین اشاره کرد که افکار عمومی فنلاند و سوئد در مورد پذیرش ناتو علیرغم تبلیغات، تقریبا به نصف تقسیم شده است.  پذیرش آنها در ناتو جهان را خطرناک تر خواهد کرد.

روز دوشنبه، روزنامه  تایمز به نقل از منابع گزارش داد که سوئد و فنلاند قصد دارند تابستان امسال به ناتو بپیوندند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار