تعدادی از سیاستمداران اتحادیه اروپا رئیس‌جمهور اوکراین را به دلیل اظهارات ضد و نقیض درباره گاز روسیه مورد انتقاد قرار دادند.

برخی از شخصیت‌های سیاسی اروپایی ضمن انتقاد از مقامات اوکراین به سبب درخواست توقف واردات گاز از روسیه به اروپا، تأکید می‌کنند ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در حالی این درخواست‌ها را مطرح می‌کند که کشورش همچنان به دریافت سهم خود از گاز روسیه بابت ترانزیت گاز از خاک کشورش ادامه می‌دهد.

به گزارش روسیا الیوم، کشور‌های غربی به حمایت‌های سیاسی و نظامی خود از اوکراین ادامه می‌دهند، اما در همین حال تأکید می‌کنند قادر به پذیرش درخواست‌های کی‌یف جهت توقف واردات نفت و گاز از روسیه نیستند.

در همین حال شخصیت‌های سیاسی اروپایی از اوکراین به سبب اعمال فشار بر کشور‌های اروپایی در خصوص اعمال تحریم بر بخش نفت و گاز روسیه انتقاد کردند. کشور‌های اروپایی در خصوص پذیرفتن درخواست‌های ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه دچار شکاف و اختلاف نظر شده‌اند.

برخی محافل اروپایی از کی‌یف به سبب اعمال فشار بر متحدان خود انتقاد می‌کنند. فرانسوا اسولینو، نامزد سابق انتخابات ریاست جمهور فرانسه اعلام کرد زلنسکی رفتاری منافقانه در قبال جهان دارد. از یکسو از کشور‌ها می‌خواهد واردات گاز از روسیه را تحریم کنند، اما از سوی دیگر همچنان به دریافت حق ترانزیت گاز از خاک کشورش ادامه می‌دهد.

فرانسوا اسولینو  در ادامه گفت: «پس از تحریم‌هایی اعمال شده در ماه مارس، اروپایی‌ها میزان خرید گاز از روسیه را افزایش داده اند و این بدان معناست که جنجال‌ها درباره تحریم‌ها دروغ است. درست است که جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) می‌خواهد گاز خود را بفروشد و سیاستمداران ما نیز قرارداد‌های دیگر (برای واردات نفت و گاز) را بررسی می‌کنند، اما این کار به سال‌ها زمان نیاز دارد. در حالی که واردات گاز از طریق اوکراین ده درصد افزایش پیدا کرده است، کی‌یف با نشان دادن تصاویر کشته شدگان خواستار اعمال فشار بر شرکت‌های اروپایی فعال در روسیه است. تردیدی نیست که ما (از دیدن تصاویر کشته شدگان) متاسف می‌شویم، اما از این که تصاویر کشته شدگان در دنباس پخش نمی‌شود هم متاسف می‌شویم.»

در ادامه این گزارش روسیا الیوم آمده است: در حالی که کشور‌های اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند حجم واردات انرژی از روسیه را افزایش دهند، سیاستمداران از خسارات وارده به اقتصاد کشور‌های خود به سبب اعمال تحریم‌ها سخن می‌گویند، اما کارشناسان اقتصادی و سیاسی می‌گویند تحریم‌ها باید به پایان برسد، زیرا این تحریم‌ها از اصل به اقتصاد کشور‌های اروپایی لطمه وارد می‌کند.

فیلیپ دوفو، حقوقدان و فعال سیاسی در این خصوص گفت: «اقتصاد‌های ما به شدت تحت تأثیر تحریم‌هایی که سیاستمداران ما بر روسیه اعمال کرده‌اند قرار گرفته است و این در حالی است که اوضاع روبل بهتر شده است. علاوه بر درخواست‌های زلنسکی برای دریافت سلاح از ما که ممکن است ما را در مقام شریک جنگ قرار دهد، یکی از تاسف‌بارترین بخش‌های درخواست زلنسکی از اروپایی‌ها این است که از ما می‌خواهد واردات گاز از روسیه را متوقف کنیم. باید از وی سؤال کنیم چرا همچنان به دریافت سهم خود از گاز روسیه ادامه می‌دهد؟»

در پایان گزارش آمده است صادرات گاز روسیه به اروپا طبق معمول ادامه دارد و کشور‌های اروپایی می‌دانند چاره‌ای جز این ندارند. به این ترتیب تفاوت بین اظهارات سیاسی پر زرق و برق و منافع اقتصادی راهبردی و تاثیر آن بر زندگی مردم مشخص می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار