وزیر علوم گفت: پیگیری تصویب قانون جامع مالکیت فکری در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تودیع و معارفه روسای دانشگاه‌های اراک گفت: استان مرکزی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد که تاکنون به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است. 

وی عنوان کرد: استان مرکزی از نظر صنعتی جزو استان های برتر است و انتظار می‌رود که دانشگاه های این استان به ویژه دانشگاه مادر، جزو دانشگاه های برتر کشور باشد و در گذشته متاسفانه شاهد آن بودیم که برخی اساتید بزرگ از این استان خارج می شدند که در این دوره باید این شرایط اصلاح شود.

 زلفی‌گل اضافه کرد: در این دوره می‌بایست با ایجاد وحدت، شهر اراک و استان مرکزی را آباد کرد و سود این صنایع در وهله اول باید به خود استان و دانشگاه‌های آن برسد و قطعاً این ثمره در زمان وحدت حاصل می‌شود.

وی تصریح کرد: ستاد وزارت علوم نیز باید کاملاً نگاهی حمایت گرانه، بسترساز و هدایت گونه داشته باشد، مشکلاتی وجود دارد که باید درصدد رفع آنها برآییم.روسای دانشگاه‌ها باید برنامه‌های خوبی در جهت استفاده از این ردیف‌ها داشته باشند و وزارت علوم نیز باید جهت توسعه کیفی دانشگاه‌ها، پژوهش و تحقیقات اقدام کند.

وزیر علوم گفت: به عنوان مثال بیمه پژوهش و قانون جامع مالکیت‌های فکری که بستر زایش نوآوری در کشور است وجود ندارد و در این شرایط یعنی خلاقیت و نوآوری را ذبح کرده ایم در حالی که در کشورهای دیگر قانون مالکیت فکری با قدرت در حال اجراست و دانشگاه های بزرگ دنیا درآمدهای بسیاری را از این طریق کسب می کنند.

وی ادامه داد: اگر مسئولان عاقل و دانا باشند می توانند از تجربیات دنیا نهایت بهره برداری را داشته باشند و اگر از این تجربه استفاده شود می توانیم فاصله خود را با دنیا کاهش دهیم.

وزیر علوم بیان کرد: با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شده است که سند نظام ملی نوآوری توسط وزارت علوم تدوین شود.

وی گفت: در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم و باید تا امروز تحلیل ها و تحقیقات بسیاری انجام گرفته باشد تا تصمیم سازی و تصمیم گیری دانش بنیان انجام گیرد، اما چنین اتفاقی را عملاً در کشور شاهد نیستیم. دانش بنیان بودن نوآوری و فناوری مهم است چرا که به واسطه آن محصولات رقابت پذیر تولید می‌شود و تنها راه مزیت ساز در حوزه اقتصاد، سرمایه‌گذاری در عرصه علم و فناوری است.

زلفی گل تاکید کرد: خوشبختانه وزارت علوم بستر سخت افزاری و نرم افزاری خوبی در اختیار دارد، به دنبال آن هستیم که آیین نامه ارتقا و ترفیع را بازنگری کنیم و تعداد پایه های تشویقی را به ۳۰ تا ۳۲ افزایش دهیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
تنها راه شکوفایی اختراع و ابتکار تو مملکت اینه که در اداره ثبت اختراعات رو گل بگیرن چون مانع اصلی شکوفایی اختراعات همین اداره است که عین تخته سنگ بزرگ سر راه مخترعین قرار گرفته