روزنامه جمهوریت در گزارشی به بررسی پیامد‌های اقتصادی جنگ اوکراین بر جهان پرداخته و اعلام کرد شاخص اقتصادی چین برخلاف آمریکا درحال اوج گیری است.

روزنامه جمهوریت ترکیه‌ در گزارشی با عنوان «جنگ اوکراین و روسیه و جبهه اقتصادی » به قلم «دکتر ارئش دوست ار» اعلام کرد با توجه به مشکلات داخلی آمریکا، بی اثر بودن تحریم‌های روسیه و مثبت بودن شاخص‌های اقتصادی چین تلاش می‌کند از تغییر موازنه قدرت جلوگیری کند.

در بخش از این گزاش آمده است: جنگ اوکراین و روسیه در مقیاس کوچک‌تر بین دو کشور و در مقیاس وسیع‌تر بین روسیه و آمریکا در جریان است، اما اوضاع اقتصادی آمریکا که از اوکراین به صورت همه جانبه حمایت می‌کند، با توجه به شاخص‌های اقتصادی خوب نیست. در این میان، اقتصاد چین که از روسیه حمایت می‌کند در حال اوج گیری است. لازم است نگاهی گذرا به وضعیت اقتصادی پشت پرده بیندازیم.

در حالی که تاثیرات نامطلوب همه‌گیری ویروس کرونا و مشکلات در تامین کالا و مواد و خدمات ادامه دارد، بار سنگین جنگ و افزایش قیمت انرژی نیز به این مشکلات و بحران‌ها افزوده شده است. علاوه بر معضل بیکاری، تورم نیز در آمریکا افزایش یافته است. نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته در ۴۰ سال اخیر بالاترین سطح تورم را نشان می‌دهد. همه موارد شرایط را برای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

از سوی دیگر تعداد تحریم‌های اقتصادی روسیه به ۷ هزار مورد رسیده است، اما با توجه به تجارب گذشته می‌توان گفت که این تحریم‌ها برخلاف انتظارات آمریکا چندان اثر بخش نیست. حتی بنا بر اخبار مختلف، برخی از شرکت‌هایی که تحریم‌ها را رعایت می‌کنند پشیمان شده‌اند و به دنبال راهی برای ورود مجدد به بازار روسیه هستند. روسیه نیز اعلام کرده است که حتی در صورت تضعیف و فرسودگی اقتصادی، یک قدم به عقب بر نمی‌دارد و در برخی بخش‌ها پیشرفت نیز خواهد کرد.

چین، دشمن اصلی آمریکا و حامی روسیه نیز علیرغم تهدید‌های آمریکا به پیشرفت‌های اقتصادی خود ادامه داده است. وزارت بازرگانی چین اعلام کرد ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی به چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۵.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اما آمریکا از چه چیزی می‌ترسد؟

در واقع جنگ در اوکراین درست مانند جنگ در عراق و سوریه و لیبی جنگی با جبهه گسترده و بزرگتر است با این تفاوت که در جنگ اوکراین روسیه به عنوان یکی از طرفین جنگ بطور مستقیم با ارتش ملی خود فعالانه شرکت کرده است، اما آمریکا بجای استفاده از سازمان‌های تروریستی، جنبش‌های جدایی طلب و احزاب سیاسی به عنوان نیروی نیابتی وابسته به خود، این بار مستقیماً از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای جنگ با روسیه استفاده می‌کند.

مشکل پیش روی آمریکا این است: قدرت آمریکا برای جلوگیری از عبور جهان تک قطبی به نظم نوین جهانی چند قطبی کافی نیست. به همین دلیل واشنگتن تلاش می‌کند تا حد ممکن جنگ اوکراین را طولانی و فرسایشی‌تر و روسیه را فرسوده‌تر و ضعیف‌تر کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
فقط پیامبران قدرت حکومت تک قطبی دارن مثل حضرت نوح و لوط و سلیمان
آخرین اخبار