خشکسالی تالاب ها و کاهش حضور پرندگان مهاجر در استان همدان

کم آبی و خشک شدن تالاب‌های طبیعی و فصلی، موجب کاهش حضور و استقرار پرندگان مهاجر در زیستگاه‌های آبی استان همدان شده است.

خشکسالی تالاب ها و کاهش حضور پرندگان مهاجر در استان همدانمعاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: زیستگاه‌های آبی استان همدان به علت خشکسالی و کاهش بارندگی شرایط مناسبی ندارند به نحوی که تالاب‌های طبیعی چم شور اسدآباد و آق گل ملایر به طور کامل خشک شده اند و تنها تالاب پیرسلمان در شهرستان اسدآباد دارای آب و حیات است.

مهدی صفی خانی افزود: تالاب آق‌گل ملایر با توجه به وسعت زیاد، همه ساله میزبان شمار زیادی از گونه‌های آبزی و کنار آبزی بود که امسال به دلیل خشکسالی و فراهم نبودن شرایط برای آبگیری و خشک شدن تالاب، زمینه و امکان حضور پرندگان مهاجر در این تالاب طبیعی فراهم نشده است.

او افزود: تالاب پیرسلمان هم دارای وسعت مناسب برای حضور پرندگان نیست و از سوی دیگر پرندگان مهاجر برای حضور در این تالاب باید مسیر حرکتی خود را تغییر دهند که همین امر فضا برای پذیرش پرندگان مهاجر و حضور آن‌ها در این تالاب را محدود کرده است.

استان همدان دارای ۲۲ زیستگاه آبی شامل سه تالاب‌های طبیعی و مابقی سد‌ها و آب بند‌ها بوده که در مناطق مختلف این استان پراکنده هستند.

صفی خانی می گوید: میزان حضور پرندگان مهاجر در دیگر بند‌های آبی، تالاب‌های دست ساز و غیر طبیعی و سد‌هایی که کارکرد تالابی (سد‌های اکباتان، آبشینه و کلان و تالاب شیرن سو) دارند نیز به سطح و حجم آب موجود در این اماکن بستگی دارد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: البته در حال حاضر شاهد حضور شماری از پرندگان مهاجر در تالاب شیرین سو کبودرآهنگ هستیم.

به گفته صفی خانی، با توجه به پایین آب سطح آب موجود در سد‌های آبشینه و اکباتان شهرستان همدان تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی حاضر در این مناطق نزدیک به صفر است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.