مستحکم نبودن، فرسودگی و تخریبی بودن بیش از چهار هزار کلاس درس و سست بودن سقف و دیوار خانه دوم کودکان خراسان رضوی که بوی آوار می دهد.

سقف‌های لرزان، دیوار‌های سست، ستون‌هایی که دیگر توان به دوش کشیدن بار سازه‌ها را ندارد، روایت از مدارسی است که سال هاست نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بوده است، مدارس فرسوده و ناایمنی که نیاز این روز‌های شان مقاوم سازی است و باید زودتر از هر زمانی فکری برای آن کرد و برای نوسازی و بازسازی آن آستین همت بالا زد.

 بنا بر اعلام اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی، «هنوز ۴۳۷۹ مدرسه در استان نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی است.» موضوعی که نشان از سایه ناایمنی بر سر این مدارس است و با توجه به زمان لازم تا آغاز سال تحصیلی آینده باید چاره‌ای عاجل برای آن اندیشید.

امید‌ها به اعتبارات سفر ریاست جمهوری

بابایی سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: در سفر ریاست جمهوری به مشهد برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ پیشنهاد‌هایی را مطرح کردیم، از جمله اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حذف و برچیدن ۲۹۹ مدرسه کانکسی در خراسان رضوی که هم از ظرفیت بنیاد برکت و هم از محل اعتبارات سازمان نوسازی مدارس کشور اختصاص داده شود.

او گفت: به منظور ساخت هشت مجتمع آموزشی در هشت پهنه حاشیه شهر مشهد، ۴۰۰ میلیارد تومان تامین خواهد شد که ۲۰۰ میلیارد تومان آن را خیران و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات نوسازی و اعتبارات سازمان برنامه و بودجه خواهد بود. همچنین برای تکمیل پروژه‌های استخر‌های آموزشی که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند ۴۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده شد.

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: با تصویب و ابلاغ این اعتبارات و تأسیس مجتمع‌های آموزشی در حاشیه شهر مشهد، سرانه متوسط آموزشی این مناطق که هم اکنون ۲.۵ متر مربع و یک متر مربع از سرانه متوسط شهر مشهد پایین‌تر است ارتقا می‌یابد و به متوسط سرانه شهر مشهد برسد.

بابایی گفت: به زودی از محل اعتبارات محرومیت زدایی حاشیه شهر مشهد، سه پروژه ۱۲ کلاسه به ترتیب در مناطق التیمور، سیس‌آباد و محله سیدی شروع خواهد شد، بنیاد علوی هم مقدمات ساخت شش پروژه آموزشی را در حاشیه شهر در دست بررسی و اقدام دارد.

چالشی به نام تامین زمین

او گفت: مشکل عمده ما در بحث حاشیه شهر و استفاده از کمک خیران، تأمین زمین آموزشی است. بابایی ابراز امیدواری کرد که با مساعدت استانداری، شهرداری و آستان قدس این مشکل رفع شود.

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: قانون تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده سال ۸۵ تصویب و در آن زمان اعتبارات خوبی به استان‌ها ابلاغ شد، طبق بررسی‌ها برای ساخت هر کلاس درس، متوسط ۹۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود که در بحث مقاوم سازی حدود ۳۰ درصد این رقم لازم است که برآورد بر این اساس انجام شده است.

خیران مدرسه ساز پای کار بیایند

بابایی گفت: خیران بیشتر برای ساخت مدارس ورود می‌کنند و مقاوم سازی مقوله‌ای است که از اعتبارات مخصوص خودش انجام می‌شود، هر چند اعتبارات این حوزه طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته، بنابراین خیران هم اگر در این زمینه علاقه‌مند باشند می‌توانیم از حضورشان استفاده کنیم، اما با توجه به این که سرانه آموزشی استان از متوسط کشوری هم کمتر است، اولویت بر افزایش سرانه آموزشی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
والا مدارس داخل شهر هم کمی ار این چیزی که می گویید ندارد !! خیلی از مدارس غیر انتفاعی مشهد حتی ، وضعیت خوبی ندارند و ساختمانها قدیمی و سال ساخت بالا هستند