رییس گروه نظارت، برنامه‌ریزی و ارزیابی طرح‌های دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی گفت:۶۰ گروه بازرسی ثابت از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های زاگرس‌نشین در مسیر و گلوگاه‌های کوچ عشایر مستقر شدند.

آقای کمالی امروز دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ در حاشیه بازدید از ایستگاه‌های بازرسی منابع طبیعی در شهرستان بروجن گفت: گروه‌های ثابت به صورت شبانه‌روزی از ۱۵ اسفندماه سال گذشته در گلوگاه‌های استان‌های زاگرس‌نشین به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام و نظارت بر کوچ عشایر مستقر شدند.

نظارت بر عرصه‌های مرتعی و همچنین نظارت بر بهره‌برداری از این عرصه‌ها در اولویت قرار دارد تا از ورود زودهنگام دام به مراتع و همچنین دام مازاد به مراتع جلوگیری شود.

به دلیل خشکسالی و کمبود بارش در چند سال اخیر و امسال در کشور به خصوص برخی استان‌های زاگرس‌نشین، وضعیت مراتع شکننده است و باید از ورود دام مازاد به مراتع و بهره‌برداری غیر اصولی و زودهنگام در مراتع جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید


در راستای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در زمان کوچ عشایر، بهره‌برداری از مراتع، استفاده بهینه از عرصه‌های مرتعی، رعایت زمان ورود و خروج دام به مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی و مرتعی، کارگروه مدیریت کوچ تشکیل شده است.

 برای نظارت و ارزیابی ورود و خروج دام به عرصه‌های مرتعی در استان‌های زاگرسی نیز چهار گروه نظارت از دفتر مراتع سازمان جنگل‌های و رعایت به استان‌های فعال شده که کار نظارت و سرکشی به ایستگاه‌های ایست بازرسی منابع طبیعی و عرصه‌های منابع طبیعی در استان‌های زاگرس را برعهده دارند.

خشکسالی و کمبود آب در استان‌های قشلاقی عاملی برای کوچ زودهنگام شده که این روند تخریب عرصه‌های مرتعی را به دنبال دارد و ضروری است دستگاه‌های متولی از جمله امور عشایر و امور دام حمایت‌های لازم را از عشایرو دامداران برای تامین نهاده داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار