سرهنگ محبت خانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

پهپادها بازوی کمکی محیط بانان در حفاظت از محیط زیست

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: کمبود نیروی انسانی باعث سختی کار برای محیط بان‌ها می‌شود.

سرهنگ جمشید محبت خانی گفت: در حال حاضر حدود ۳۵۰۰ محیط بان در کشور فعال هستند اما برای اینکه به ظرفیت مورد نظرمان برسیم، نیروی انسانی کم داریم. سازمان برنامه و بودجه در طول سال، فقط مجوز ۳۰۰ استخدام را به محیط بانی اختصاص داده است.

محبت خانی گفت: کمبود نیروی انسانی، نبود خودرو، بیسیم و تجهیزات نوین از چالش‌های اساسی محیط زیست هستند.  

او گفت: پهپاد‌ها کارکرد‌های وسیعی دارند اما هزینه تهیه و نگهداری آن‌ها نیز بالاست، مثلا برای استفاده از پهپاد یا کوادکوپتر در یگان حفاظت محیط زیست نیازمند اتاق مانیتورینگ در پاسگاه‌ها هستیم اما اکنون ۶۰۰ پاسگاه داریم که بر اساس برآورد‌ها به ۶۰۰ پاسگاه دیگر نیاز داریم.

پهپاد‌ها یا کوادکوپتر‌ها از تکنولوژی‌های جدید محسوب می‌شوند که می‌توانند با پرواز کردن کار‌هایی نظیر شناسایی، تیر اندازی، امدادرسانی، نقطه یابی و ... را با هزینه‌هایی کمتر از نیروی انسانی انجام دهند.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست از مزایای پهپاد‌های محیط بان می‌توان به غذا رسانی به نیروی انسانی و حیات وحش در مناطق صعب العبور، شناسایی پلاک خودرو شکارچیان، شلیک به لاستیک خودرو و موتور شکارچیان، استهکاک کمتر، تعقیب و گریز بهتر و سرشماری دقیق‌تر اشاره کرد.

با توجه به گستردگی زیاد مراتع، جنگل‌ها، حیات وحش، تالاب‌ها و ... یکی از حوزه‌های نیازمند به تکنولوژی پهپاد، محیط زیست است. در صورت استفاده از تکنولوژی‌های روز در حوزه محیط زیست، بخش قابل توجهی از کمبود نیروی انسانی جبران می‌شود و پهبادها بازوی کمکی محیط بانان در حفاظت از محیط زیست می شوند.

محبت خانی می‌گوید: تعداد محدودی از استان‌ها مانند مازندران،کرمانشاه در گذشته از محل اعتبارات استانی، ۲۰ پهپاد خریداری کرده‌اند اما توان اجرایی ندارند و فقط برای شناسایی کانون آتش سوزی‌ها، شناسایی شکارچیان، سرشماری حیات وحش استفاده می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
نصف همینام زیادی اند و روزبروز جنگلا و مرتع ها دارن نابود میشن به جای اینا دوربین و میکروفن بذارن بمراتب بهتره به شرطی که خود محیط زیستیا بخاطر جلوگیری از بیکار شدنشون نرن بشکننشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
این همه بیکار داریم که لیسانس و فوق محیط زیست و منابع طبیعی خوندن اونوقت تو ادارات محیط زیست و منابع طبیعی 2 برابر کارشناسان تخصصی فقط کادر اداری داریم هیچ جای دنیا اینجور هرکی هرکی و هردمبیل نیست
آخرین اخبار