عبداللطیف مرادی ۲۱ ساله، مهاجر غیرقانونی، تحت تاثیر آموزههای تکفیری ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ شمسی وارد حرم مطهر رضوی شد و پس از اقامه نماز در صحن پیامبر اعظم (ص) به سه روحانی جهادگر مشهدی یورش برد و حادثه تروریستی وحشتناکی را در آن مکان مقدس رقم زد.
پس از این حادثه باورنکردنی، ابتدا مسوولان استانی سخن از حملهای برنامهریزی شده به میان آوردند و استاندار خراسان رضوی در همان روز حادثه گفت که احتمال دارد با توجه به تفکراتی که از ضارب روشن شده، این حادثه با برنامه قبلی انجام شده، ولی اینکه به تنهایی این اقدام را انجام داده و یا عوامل دیگری وی را همراهی کرده اند، هنوز مشخص نشده است.
یعقوبعلی نظری افزوده بود: با توجه به امنیتی بودن موضوع و پیگیری دستگاههای اطلاعاتی، تاکنون این نتیجه به دست آمده که این فرد، اهداف خاصی را دنبال میکرده است.
پس از اینکه دادستان عمومی و انقلاب مشهد از دستگیری چند نفر در خصوص این پرونده سخن گفت، رییس کل دادگستری خراسان رضوی ۲۲ فروردین ماه در مصاحبهای خاطرنشان کرد: پس از حادثه حرم رضوی و حمله به سه روحانی، مظنونانی احضار شده اند، ولی از آنان مدرکی دال بر مباشرت، معاونت و حمایت از متهم اصلی پرونده به دست نیامده است و بر این اساس متهم پرونده همچنان یک نفر است.
غلامعلی صادقی اظهار کرد: پس از وقوع این حادثه، فیلمهای دوربینهای صحن مطهر حرم رضوی در اختیار قرار گرفت که اظهارات شهود حادثه نیز کمک زیادی به پرونده کرد، همچنین اظهارات متهم و برخی از مظنونان دستگیر شده در این حادثه نیز گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته، متهم تحت تاثیر عقاید و تفکرات جریانهای تکفیری بوده و محاربه، قتل عمد و ایراد صدمات با چاقو از اتهامات وی است و دادگاه صالح برای رسیدگی به این پرونده دادگاه انقلاب است که پس از ارسال پرونده در شعبه ویژه مورد رسیدگی فوری قرار خواهد گرفت.
با استناد به این سخنان میتوان گفت تا این لحظه سندی مبنی بر فعالیت تروریستی مرسوم و هدایت شده از فضای حقیقی صورت نگرفته است و تنها عاملی که به عبداللطیف مرادی برای ارتکاب به این اقدام انگیزه داده، تفکرات تکفیری وی بوده که از فضای مجازی هدایت شده از خارج کشور گرفته شده است.
پشت پرده جنایت، تفکری تکفیری با نگاه رسانهای قرار دارد
معاون سیاسی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی در تشریح انگیزه عامل این جنایت به خبرنگار ایرنا گفت: در حادثه تروریستی حرم رضوی در مشهد، اختلافافکنی بین شیعه و سنی، القای بدبینی مردم نسبت به روحانیت و ناامن سازی کاذب با بهرهگیری از تفکر تکفیری با بُرد رسانهای دنبال شده است که همه اینها شاهدی بر همسویی تفکر وهابی با خواست استکبار و صهیونیسم است.
سرهنگ حسین عباسیان افزود: با توجه به جایگاه ویژه و محوری روحانیت در جامعه اسلامی ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، انتخاب قشر روحانی به عنوان هدف این ترور، یکی از ابعاد این مسأله است و اهمیت موضوع را بیشتر میکند.
وی اضافه کرد: همچنین انتخاب صحن حرم مطهر رضوی به عنوان مکان حادثه و پوشش لباس کشور همسایه برای این عمل تروریستی، این پرسش را ایجاد میکند که اهداف این قضیه چیست؟
معاون سیاسی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی گفت: هرچه انسان بیشتر در زوایای این حادثه دقت میکند، درمییابد چیدمان بُعد رسانهای و تبلیغگرانه حادثه بر اساس منافع بدخواهان نظام تنظیم شده است.
تفرقه افکنی اهرم استعمار قدیم و جدید
یک استاد حوزه و دانشگاه که محور مطالعات وی فقه حکومتی و علوم سیاسی است در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: از زمان آغاز استعمار به وسیله انگلیس، آنان در حال بررسی اوضاع داخلی کشورهای اسلامی هستند و دریافته اند اسلام دارای جوهره فعالی است که اجازه نمیدهد دشمنان بر مقدرات جهان و امت اسلامی مسلط شوند.
حجت الاسلام علی اکبر نوایی افزود: از آن دوران استعمارگران انگلیسی که پیشقراول حرکتهای استعماری بودند، با راهبرد "تفرقه بینداز و حکومت کن" بر ممالک و ملل اسلامی مسلط شدند و امروز آمریکاییها با راهبرد "تفرقه اندازی و نابودگری" این خط استعماری را در کشورهای اسلامی پی گرفته اند.
وی گفت: تفرقه افکنی، مهمترین اهرم استعمارگران است که با بهره گیری از جریان سلفی در قالب مذهب اهل سنت و با هزینه کردنهای هنگفت و فریب فکری و سیاسی افراد مختلف پیگیری شده و میشود.
این پژوهشگر حوزه فقه سیاسی اسلام ادامه داد: البته باید دانست که این تفرقه افکنی ها، منحصر به اهل سنت نبوده است، چنانکه فرقهای نیز در میان شیعیان ایجاد شده که اکنون از آنها به عنوان "شیعه انگلیسی" یاد میشود.
نوایی تصریح کرد: آنها این فرقه انگلیسی را ایجاد کردند تا حرفهایی بزنند که تفرقه افزایش یابد، محورهای طرحهای تفرقه افکن نیز بر دوش به اصطلاح روشنفکرنمایان درس خوانده و آموزش دیده در انگلیس و فرانسه قرار دارد.
فضای مجازی جایگزین فعالیت محافل فرقههای تفرقه افکن در فضای حقیقی
این پژوهشگر دینی به تغییر شرایط حاکم بر زندگی امت اسلامی در عصر ارتباطات و اطلاعات اشاره کرد و گفت: اکنون لزوما نیازی به فعالیت افراد در قالب محافل فرقههای تفرقه انداز در جامعه نیست، بلکه مدیریت فضای مجازی و تولید محتوای تفرقه انگیز در این ساختار جای آن را گرفته است و در حال گشودن و توسعه شکافهای مذهبی میان امت اسلامی است.
حجت الاسلام نوایی، که از وی بالغ بر ۳۰۰ مقاله در حوزه فقه حکومتی و علوم سیاسی منتشر شده است، افزود: متاسفانه فضای مجازی بستری را آماده کرده است که جریان استعماری با هدایت و حمایت صهیونیستها، فعالان سلفی، تکفیری و داعش را در منطقه خلق میکند و شیعه انگلیسی و سنیهای سلفی با انتشار تنفر بین جریانات مذهبی، موجب درگیری، کشتار، انفجار و انتحار در جوامع اسلامی میشوند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: عامل حمله تروریستی حرم رضوی، نیز حدود ۲ سال از عمر خود را به تحصیل در مدارس سلفی پاکستان و افغانستان گذرانده و با این عقاید پرورش یافته است.
فتوای اعدام تحت تاثیر فضای مجازی
نوایی ادامه داد: این جوان ۲۱ ساله در بازجوییها چنین گفته است که "برای اقدام علیه افراد، خودم به فتوا رسیدهام"! و یقینا با توجه به حضور وی در ایران، این نوع تفکرات تکفیری، با تاثیرپذیری از فضای مجازی، عامل ارتکاب این جنایت بوده است.
وی فضای مجازی هدایت شده از خارج کشور را زمینه ساز تفکرات تکفیری در بخشهایی از جامعه دانست و گفت: اگر با آموزههای فضای مجازی هر کس خیال کرد به حد صدور فتوا رسیده و میتواند اقدام کند، دیگر در کوچه و بازار سنگ روی سنگ بند نمیشود.
این کارشناس فقه سیاسی اسلام گفت: شاید بتوان گفت در وقوع حادثه حرم مطهر رضوی و تاثیرگذاری ایدههای تکفیری، فضای مجازی سهم ۹۰ درصدی را در ایجاد این حادثه تروریستی داشته است.
نوایی تاکید کرد: اگر روند مدیریت فضای مجازی به درستی در کشور انجام نشود، گروههای سلفی و تکفیری به صورت خودجوش در جامعه عمل خواهند کرد.
وی گفت: حادثه حرم، معلول یک تفکر و اندیشه غلط شیطانی بود که توسط انگلیس، آمریکا، رژیم صهیونیستی و همپیمانان منطقهای آنها، یعنی امارات و آل سعود ترویج میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه که تاکنون ۱۰ کتاب در حوزه فقه، حکومت و علوم سیاسی به رشته تحریر درآورده است، گفت: البته نباید فراموش کرد که فضای مجازی امری دو وجهی است که هم خطرناک است و هم میتواند اهرم پیشرفت و رشد علم، دانش و بینش در جامعه شود.
بررسی محتوای تلفن همراه ضارب چه میگوید؟
مدیر دفتر حراست و امور صیانتی حوزه علمیه خراسان نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: اعترافات ضارب و بررسیهایی که نیروهای امنیتی از تلفن همراه وی و نحوه حضور و فعالیت او در فضای مجازی داشتهاند، مشخص کرده است که "عبداللطیف مرادی" عضو فعال فضای مجازی و دنبال کننده سایتها و کانالهای تندرو وهابی بوده است.
حجت الاسلام سیدجواد هاشمی افزود: نکته حائز اهمیت اینجاست که "مرادی" علاوه بر عضویت در شبکههای اجتماعی تندرو وهابی و تکفیری و مدافعان تفکرات داعش، جزوات "ابن تیمیه" و "عبدالوهاب" را در گوشی تلفن همراه خود ذخیره داشته و به مطالعه آنها میپرداخته است.
وی خاطرنشان کرد: این فرد افراطی در کانالهای وابسته به جریان تشیع انگلیسی در فضای مجازی نیز عضو بوده و محتوای منبرها و مداحی هیاتهای مذهبی را، که حاوی لجن پراکنی و نفرت افکنی و توهین به خلفای اهل سنت بوده، در تلفن همراه خود ذخیره داشته است، این فرد مدام در جریان اهانت به مقدسات اهل سنت به خصوص اهانتهای مستقیم به خلفا قرار داشته و معتقدم همین مساله منجر به رفتارها و تفکرات تکفیری وی شده است.
حجت الاسلام هاشمی با تاکید بر اینکه افراطیگری مذهبی و تفکر تکفیری در اهل سنت و نیز در میان شیعیان عامل اصلی این جنایت سوزناک است، تصریح کرد: تندرویهایی که به سبک قرائتهای طیف شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی وجود دارد نه تنها باعث رشد و تنویر افکار مسلمین نخواهد شد، بلکه بر پیکر اسلام ضربه وارد میکند.
وی ادامه داد: اهل سنت آمریکایی و شیعه افراطی انگلیسی به عنوان ۲ گروه انحرافی با تفکر تکفیری مانند دو لبه یک قیچی عمل میکنند و تلاششان این است که مسلمانان را به جان هم بیندازند و این نوع عملکرد از ارادهای شیطانی نشات گرفته که همان دشمنی با اسلام و مسلمین است.
به گزارش ایرنا، بر این اساس میتوان گفت اگر عامل حمله در حرم منور رضوی با سلاح سردی ساده قلب روحانیان جهادگر ما را شکافته است، اما زمینه سازی این حمله ماهها و شاید سالها قبل به وسیله سلاح پیشرفتهای به نام تلفن همراه و در ارتباط با شبکه پیچیده فضای مجازی صورت گرفته است.
شبکهای که تولید محتوای آن در بیرون مرزهای امت اسلامی، با برنامه ریزی دقیق و هدفمند استعمارگران و دشمنان اسلام صورت میگیرد.
منبع: ایرنا