معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مدیریت چرای دام به منظور صیانت از عرصه های طبیعی در مراتع استان آغاز شد.

گودرز باقری گفت: کنترل تعداد دام با پروانه چرا از برنامه  های طرح مدیریت چرای دام در مراتع کهگیلویه و بویراحمد است.

او می گوید: بر اساس این طرح دامدارانی که اقدام به چرای مازاد در مراتع کرده باشند شناسایی، در مرحله نخست به آنان اخطار و در مراحل بعدی جریمه می شوند.

به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، هم اکنون تعداد دام های موجود در مراتع استان ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع است و ظرفیت دام در مراتع کهگیلویه و بویراحمد ۹۰۰ هزار راس است.

باقری فرد با یادآوری اهمیت حفاظت از مراتع برای پیشگیری از فرسایش خاک، بیابان زایی و توسعه پایدار تاکید  می کند.

او گفت: همچنین به منظور حفاظت از مراتع طرح پیشگیری از ورود زودهنگام عشایر به مراتع مناطق ییلاقی استان در حال اجراست.

به گفته باقری فرد، در این طرح که از بیست و پنجم اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا دهم اردیبهشت ماه ادامه دارد تاکنون ۵۹هزار و ۲۶۰ راس دام در قالب ۲۳۶ گله برگشت داده شده است.

او می گوید: ۲۱ تیم ثابت و سیار برای پیشگیری از کوچ زودهنگام عشایر به مناطق ییلاقی در گلوگاه های استان مستقر شده اند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: گروه‌های کنترل کوچ در ۱۴ نقطه کهگیلویه و بویراحمد  با ۱۳ گروه ثابت و ۹ گروه سیار در گلوگاه‌های ورودی مستقر هستند و از کوچ غیرمجاز دامداران و عشایر در ایل راه‌ها جلوگیری می‌کنند.

باقری فرد می گوید:کوشک، مور پریسه،تنگ المجن،گرکلاغ نشین،پل خیرآباد،سه راهی  پازنان، تنگ برایی، شب لیز، پل دزک، پل بریم،دم تنگ ماغر،تنگ شاه حمزه،دلی آب برم و تنگ لنده از جمله مناطقی هستند که گروه های حفاظتی در آن مستقر شده اند.

او گفت: برای کنترل محورهای مواصلاتی و خروجی شهرستان‌ها و نیز به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام و خارج از فصل دامداران و انتقال دام به مناطق ییلاقی ۳۵ نفر از نیروهای حفاظتی منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی در کمپ‌های کنترل کوچ مستقر شده اند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچ رو و نیمه کوچ رو است.

خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.

۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.