شب قدر برای بیدار شدن است نه بیدار ماندن و تا می‌توان باید از فضیلت‌های این شب بهره برد.

امشب نخستین شب از لیالی مبارکه قدر است. شب قدر، پرارج‌ترین و پررمز و رازترین شب‌ها در گردونه زمان است که قلم‌ها در وصفش می‌شکنند، زبان‌ها از توصیفش قاصرند و عقل در فهم آن مبهوت و متحیر می‌ماند.

شبی که به فرموده امام صادق (ع) قلب رمضان به شمار می‌آید. شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شست‌وشوی آینه دل. امشب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدی‌ها کرد.

شب قدر، شبی است که قرآن به یک‌باره بر پیامبر اسلام نازل شده و در آن تقدیر خلایق تعیین می‌شود و در این شب فاصله زمین و آسمان به حداقل رسیده و دعای بندگان مستجاب می‌شود.

انسان‌های آگاه و هوشیار در این شب، با شب زنده داری و احیا، روح را صفا داده و خود را برای درک سرنوشت خوب آماده می‌کنند.
به گفته کارشناس مذهبی، شب قدر فرصتی برای خودسازی است، در چنین شبی راه تکامل انسان هموار می‌شود و شکوه بندگی و تجلی ایمان به اوج خود می‌رسد.

حجت الاسلام طالبی گفت: زمان دقیق شب قدر معلوم نیست، ولی طبق بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم است.

با توجه به جایگاه و اهمیت شب قدر، شاید این سوال برای خیلی‌ها مطرح شود که چرا شب قدر مخفی است؟

کارشناسان مذهبی همدان در پاسخ به این سوال گفت: فایده مخفی داشتن این شب آن است که مردم برای عبادت خدا تلاش بیشتری کنند.

حجت الاسلام طالبی در ادامه گفت: در شب نزول قرآن، امور خیر و شر مردم، ولادت، مرگ، روزی، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثه‌ای که در طول سال متناسب با اراده، دعا و قابلیت انسان باشد مقدر می‌شود.

به گفته او، خداوند هرساله در شب قدر نگاهی دوباره به پرونده بندگانش می‌کند و به همین دلیل ممکن است برخی از اراده‌های الهی در این شب تجدیدنظر شود.

حجت الاسلام طالبی می‌گوید: باید از ماه مبارک رمضان به عنوان فرصت مناسب برای خودسازی بهره برد و در این ماه مبارک که ماه مهمانی خداوند است، باید انسان در خود تحول ایجاد کرده و به اصلاح شیوه زندگی گذشته خود بپردازد.

این کارشناس مذهبی گفت: شب قدر طبق آنچه در روایات گفته شده، شبی است که انسان می‌تواند با شب‌زنده‌داری، دعا، نیایش، استغفار و گریه آنچه را که خداوند در این شب برای همه بندگان مقرر می‌کند را دریافت کند.

او شب قدر را در میان شب‌های سال یک شب استثنایی و سرنوشت‌ساز عنوان کرد.

حجت الاسلام طالبی گفت: انسان می‌تواند در این شب خواسته‌های مختلفی داشته باشد و برای خود و دیگران و جامعه و رفع بلایا دعا‌های مختلفی کند.

خوب است که در این شب‌های بزرگ از امور معنوی غافل نشویم و نگذاریم شب‌های قدر همچون سایر شب‌ها بگذرد و ما همچنان غرق در ناپاکی‌ها باقی مانده و از برکات این لحظه‌های شکوهمند و شیرین بی بهره بمانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.