۸۴ درصد آب کشاورزی باشت از منابع زیرزمینی تامین می شود

مدیر جهاد کشاورزی باشت گفت: سه هزارو ۳۳۶ هکتار معادل ۸۴ درصد از زمین های زراعی باشت از طریق منابع زیر زمینی تامین آب می شود.

محمد انصاری گفت: همچنین ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی باشت از طریق رودخانه ها و ۴۰ هکتار توسط چشمه و قنوات تامین آب می شود.

او می گوید: بیش از هزارو ۴۰۰ هکتار از زمین های آبی این شهرستان به دلیل خشکسالی و کم آبی در تابستان ها زیر کشت نمی رود.

انصاری گفت: سالانه به طور متوسط ۸۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی آبی این شهرستان زیر کشت برنج، ۸۰۰ هکتار کشت ذرت، ۷۰۰ هکتار ماش و ۱۰۰ هکتار کنجد و ۱۵۰ هکتار خیار می رود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی باشت، شغل ۹۰ درصد مردم باشت کشاورزی است و بیشترین سطح زیر کشت آبی این شهرستان در حوزه شهر باشت می باشد.

انصاری می گوید: پایین بودن قیمت گندم  در سال های گذشته  موجب شد کشاورزان دنبال کشت های با ریسک بالا باشند که خوشبختانه با حمایت دولت  امسال قیمت گندم از ۵۰ هزار ریال به ۱۱۵ هزار ریال رسیده است.

او گفت: با افزایش یک و نیم برابری قیمت گندم در کشت زراعی سال آینده مردم کشت های جایگزین انتخاب خواهند کرد.

انصاری کشت ماش و ذرت علوفه ای را مهمترین کشت جایگزین اعلام کرد و گفت: این محصولات به زمان کشت تا برداشت به هفت تا هشت بار آبیاری نیاز دارد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی باشت، در آبیاری نوین میزان تلفات آب بسیار کم است که خوشبختانه دولت در این زمینه از کشاورزان با پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض حمایت خواهد کرد.

او با بیان اینکه ۸۵ درصد هزینه آبیاری نوین از سوی دولت پرداخت می شود می گوید: رویکرد دولت توسعه بخش کشاورزی به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته است که کشاورزان باید از این فرصت بیشتر و بهتر استفاده کنند.

انصاری گفت: برخی از چاه های کشاورزی  مناطق سرابیز و کلگه امیر شیخی، احتمال می رود در تابستان امسال خشک شود.

شهرستان ۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.