کارگروه توسعه هورامان در دانشگاه رازی ایجاد شد.

کمتر از سه ماه تا موعد برگزاری بزرگ‌ترین رخداد علمی-فرهنگی منطقه باقی مانده است و کمیته‌های اجرایی و علمی، شبانه‌روز همه توان خود را برای پیگیری برنامه‌های همایش بین‌المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» به کار گرفته‌اند.

در ادامه جلسات هماهنگی، برنامه‌ریزی و هم‌اندیشی دست‌اندرکاران همایش، نشستی با حضور اعضای هیأت علمی فعال در کمیته علمی و سرپرست دانشگاه رازی برگزار شد. بررسی نظرات و پیشنهادات اعضای کمیته علمی، نحوه حمایت مادی و معنوی از ارائه دهندگان مقالات، تعیین پنل‌های علمی برگزاری همایش و بررسی چگونگی سفارش و دریافت مقالات از جمله دستورکار‌های این نشست بود.

 منظر فرهنگی هورامان در مورخ ۱۴۰۰/۵/۵ در شهر فوجوی چین و در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان بیست و ششمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران به ثبت رسید. منظر فرهنگی هورامان ۴۰۹ هزار هکتار مساحت شامل ۱۰۶ هزار هکتار عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار حریم دارد و بر اساس نقشه جغرافیایی شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه، شهرستان‌های سنندج، کامیاران و سروآباد در استان کردستان و استان حلبچه در اقلیم کردستان عراق است که در مجموع ۷۰۰ روستا را در دل خود جای داده است. یقیناً منطقه تاریخی و طبیعی «هورامان» با آن بافت پلکانی، آداب و رسوم، آئین و سنن بسیار خاص و در یک کلام اصالتی که از اعماق تاریخ در خود حفظ کرده شایسته آوازه و توجه بین‌المللی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.