وزارت امورخارجه ترکیه در اعتراض به اظهارات مقامات عراقی درباره عملیات «قفل پنجه» کاردار سفارت عراق در آنکارا را احضار کرد.

ترکیه با هدف دفاع از عملیات نظامی خود علیه عناصر پ ک ک در شمال عراق (اقلیم کردستان) کاردار سفارت عراق در آنکارا را احضار کرده است.

به گزارش شبکه تی آر تی، وزارت خارجه عراق روز چهارشنبه با احضار سفیر ترکیه، اعتراض شدیداللحن این کشور را به سبب ادامه تجاوز ترکیه به شمال این کشور به وی ابلاغ کرد و مبنایی را که ترکیه بر اساس آن به خود اجازه می‌دهد به خاک عراق حمله کند، مردود دانست.

وزارت خارجه عراق پس از احضار سفیر ترکیه خواستار خروج کامل نیرو‌های ترکیه از خاک عراق برای احترام به حاکمیت ملی شد و تاکید کرد عراق به لحاظ قانونی حق دارد اقدامات ضروری و مناسب را طبق منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی در قبال اینگونه اقدامات خصمانه و یکجانبه که بدون هماهنگی با دولت عراق انجام می‌شود، اتخاذ کند.

در همین راستا، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در توضیح علت احضار کاردار عراق گفت که اظهارات اخیر مقامات رسمی عراق درباره عملیات قفل پنجه باعث رنجش آنکارا شده است.

ترکیه در روز‌های اخیر عملیات نظامی به نام «قفل پنجه» را در نواحی شمالی عراق در اقلیم کردستان آغاز کرده است که هدف از آن مقابله با عناصر گروه پ ک ک بود. در پی اجرای این عملیات خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفته بود که با عملیات قفل پنجه، قفل لانه‌های ترور یکی یکی شکسته شد.

پیشتر، ریاست جمهوری عراق در واکنش به حملات ترکیه تاکید کرد عملیات نظامی ترکیه در مرز‌های عراق نقض حاکمیت و تهدیدی برای امنیت ملی عراق است. تکرار این عملیات‌ها بدون هماهنگی با دولت عراق پذیرفتنی نیست و تبدیل شدن عراق به میدان تسویه حساب طرف‌های خارجی را نمی‌پذیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار