مسجد آهنگران در سرایان که قدمتش به زمان صفویه باز می‌گردد، همچنان میزبان عاشقان قرآن کریم است که در رمضان با کلام وحی انس می‌گیرند.

ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی برای ارتباط بندگان با خداوند از طریق قرائت قرآن کریم است.

در این روز‌ها و شب‌ها از هر کوی و برزنی که انسان گذر می‌کند، نوای خوش و دلنشین قرآن کریم به گوش می‌رسد و روح انسان را جلا می‌دهد.

در شهرستان سرایان نیز این نوا از مساجد سراسر شهر شنیده می‌شود و یکی از مکان‌هایی که در آن تلاوت قرآن صورت می‌گیرد، مسجد آهنگران است.

نوای روح بخش قرآن در مساجد قدیمی

یکی از شهروندان سرایانی گفت: تقریبا در تمام محلات سرایان مسجد وجود دارد و در تمامی آن‌ها قرآن تلاوت می‌شود و حال و هوای شهر از این طریق تغییر می‌کند.

او گفت: تلاوت قرآن علاوه بر اینکه زیبایی ظاهری دارد، به صفای باطن نیز منجر می‌شود و انسان را از آلودگی‌ها پاک می‌کند.


بیشتر بخوانید


یکی از سالمندان شهر سرایان نیز گفت: حدود ۶۵ سال است که تلاوت قرآن را انجام می‌دهم و در مسجد آهنگران که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد همه ساله قرآن تلاوت می‌شود.

او گفت: به دلیل اینکه قدمت این مسجد به زمان صفویه باز می‌گردد، قسمت‌های زیادی از آن تخریب شده بود که با ورود میراث فرهنگی برای مرمت، بخشی از مشکلات عمرانی آن برطرف شد.

وجود ۱۱۵ مسجد در شهرستان سرایان

حجت الاسلام لطفی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سرایان گفت: در این شهرستان حدود ۱۱۵ مسجد وجود دارد که در ماه رمضان، تلاوت قرآن در این مساجد صورت می‌گیرد.

به گفته مسئولین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، مسجد آهنگران که در نزدیکی آب انبار آهنگران واقع شده است، در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی شده است.

در بالای درگاه ورودی به فضای شبستان مسجد سنگ لوحی وجود دارد که دارای چهار بیت شعر است که با توجه به تحقیقات انجام شده مشخص شده است سازنده این بنا فردی به نام قاسم بوده است و ساخت مسجد به زمان شاه صفی باز می‌گردد.

مرمت این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۱ و با انجام کار‌های مرمتی شامل خاک برداری پشت بام و بام سازی مجدد، جمع آوری سنگ از اره دور تا دور قسمت داخلی مسجد، پی‌بندی و استحکام‌بخشی بنا، اجرای خاک و گچ و سفیدکاری، ساخت پنجره گچی مشبک، خاکبرداری کف شبستان و آجر فرش با آجر فشاری، آجر فرش ورودی و نما‌سازی ایوان ورودی و ساخت در چوبی انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.