منتقدان می‌گویند راهبرد امنیت انرژی انگلیس تمام تمرکز خود را بر افزایش منابع قرار داده و اقدامات کمی برای کاهش تقاضا صورت گرفته است.

منتقدان می‌گویند راهبرد جدید دولت انگلیس برای ساخت نیروگاه اتمی جدید به منظور کاهش وابستگی این کشور به واردات انرژی از روسیه، واکنش سریعی به حمله روسیه به اوکراین است و راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش خبرگزاری «فرانس پرس»، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس پس از حمله روسیه به اوکراین و تشدید درگیری ها، خواستار کاهش وابستگی این کشور به واردات انرژی از روسیه شده است. دولت انگلیس می‌گوید این طرح با هدف تقویت عدم وابستگی بلند مدت برای واردات انرژی، امنیت و رفاه عمومی اجرایی می‌شود.

راهبرد انگلیس شامل طرحی برای ساخت هشت رآکتور جدید هسته‌ای تا سال ۲۰۵۰ است که موجب افزایش سه برابری تولیدات هسته‌ای این کشور خواهد شد.

قیمت سوخت و برق انگلیس در ماه جاری ۵۴ درصد افزایش یافته است. در کنار افزایش تولید انرژی‌های تجدید پذیر و ایجاد تعادل در زمینه ذخایر نفت و گاز داخلی، این کشور طرح‌هایی برای عدم وابستگی طولانی مدت برای واردات انرژی دارد. به علاوه این راهبرد با هدف افزایش ده برابری تولید برق از مزرعه بادی در نزدیکی سواحل این کشور و تقویت دیگر منابع تامین برق با استفاده از توربین‌های بادی اجرایی شده است. استفاده از انرژی خورشیدی و افزایش تولیدات هیدروژنی هم بخش دیگری از طرح دولت انگلیس برای استقلال در زمینه تولید انرژی است.

نخست وزیر انگلیس در بازدید از نیروگاه هسته‌ای در حال ساخت «هینکلی پوینت سی» Hinkley Point C در شهر «سامرسِت» در جنوب غرب این کشور اعلام کرد: این نیروگاه می‌تواند اشتباهاتی که در گذشته صورت گرفته را مرتفع و این اطمینان را حاصل کند که خود را برای آینده آماده کرده ایم. نخست وزیر انگلیس می‌گوید «با ساخت این نیروگاه هسته‌ای می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم کشورمان بار دیگر تحت تاثیر قیمت‌های جهانی نفت و گاز قرار نخواهد گرفت و توسط افرادی همانند «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه مورد اخاذی قرار نگیریم.»

منتقدان می‌گویند راهبرد امنیت انرژی جانسون تمام تمرکز خود را بر افزایش منابع قرار داده در حالی که اقدامات کمی برای افزایش بهره وری انرژی و کاهش تقاضا‌ها اجرا شده است. آن‌ها معتقدند این طرح هیچ کمکی به مصرف کنندگانی که به دلیل افزایش هزینه‌ها در قبوض مصرفی آب و برق خانگی سرکوب شده اند، نخواهد کرد. همچنین این طرح تعهد انگلیس برای کاهش انتشار گاز‌های منوکسیدکربن برای مقابله با گرمایش جهانی را هم در معرض خطر قرار خواهد داد.

«متیو پاترسون» Matthew Paterson متخصص سیاست گزاری در زمینه تغییرات آب و هوایی در دانشگاه منچستر می‌گوید طرح بوریس جانسون انگلیس را به عقب می‌راند نه به جلو. این اقدام، واکنشی سریع به حمله روسیه به اوکراین است که موجب شده دولت به دنبال راه حل‌های منسوخ و خسته کننده برای افزایش منابع انرژی باشد و این روش برخلاف راهبرد آب و هوایی انگلیس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار